در حال بارگذاری ...

نخستین جلسه نقد درون گفتمانی ویژه هنرهای نمایشی گلستان برگزار شد

نخستین جلسه نقد درون گفتمانی ویژه هنرمندان عرصه هنر های نمایشی گلستان در مجموعه تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

به گزارش تئاتر گلستان، نخستین جلسه نقد درون گفتمانی ویژه هنرهای نمایشی گلستان با حضور مدیرکل و معاون هنری اداره کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی گلستان، هیات امنای انجمن هنرهای نمایشی گلستان و سرپرستان گروه ها و هنرمندان نمایش در مجموعه تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست رمضان یازرلو معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: ما همه یک خانواده هستیم و همواره زیر نام اعضای جامعه هنرهای نمایشی استان گلستان جمع شده ایم و شایسته است با سعه صدر و حفظ روحیه نقد پذیری توان گفتمان را در خود تقویت کنیم.

 

یازرلو افزود: وقتی افکار زیاد شود و تضارب آراء در نشست های درون گفتمانی مطرح نشود کم کم شاهد فروپاشی اخلاق و شالوده نمایش استان خواهیم بود؛ زیرا موفقیت زمانی شکل می گیرد که درون یک ساختار یک گفتمان واحد که ماحصل افکار عموم آن جامعه است وجود داشته باشد.

 

وی در ادامه آگاهی از تشکیل گروه ها و ماهیت وجودی انجمن ها و توان خود ارزیابی را امری ضروی دانست و اظهار داشت: در بین برخی از هنرمندان نوعی حسن ظن کاذب وجود دارد که منجر به خودشیفتگی شده است در حالی که آدمی با سوء ظن به خود و توان نقد و گفتمان پذیری می تواند به خودش تعالی ببخشد.

 

این گزارش می افزاید: در ادامه این نشست هنرمندان حاضر با طرح موضوعاتی چون اخلاق گرایی هنرمندان، پرهیز از نگاه سطحی و غیر علمی، قانون گریزی و شخصی نگری،سطح بندی هنرمندان، روان شناسی هنری و هویت بخشی در راستای نقد درون گفتمانی جامعه تئاتر استان مطالبی را ابراز داشتند.

 

در خاتمه نشست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به مسئله پرهیز از خودبیگانگی و رعایت اخلاق نقد در چارچوب های قانونی توسط اصحاب فرهنگ و هنر، اظهار داشت: بخشی و شخصی نگری و قانون گریزی بعضا در گفتار و کردار و پندار ها مشاهده می شود که این مسئله به مرور منجر به کم رنگ شدن اخلاق حرفه ای در بین جامعه هنری می شود.

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت، تصریح کرد: نظام هستی در ذات خود نظام قانومند و عللی و معلولی بوده یعنی نظامی است که هر عملی در آن عکس العملی را در پی دارد. فرهنگ و هنر نیز در سطح خرد و کلان جامعه تابعی از همین فرآیند قاعده مند است. بنابراین  زیبنده است هنرمندان با آگاهی از آن و رعایت اخلاق حرفه ای همواره آگاهانه و عالمانه در مسیر توسعه فعالیت های خود حرکت کنند.

وی در پایان با توصیه تقویت روحیه پرسش گری و پاسخ گویی؛ گفت: نهادینه کردن فرهنگ گفتمان و تمرین مستمر و مدام آن نقشی موثر در کاهش چالش های موجود ایفا می کند.

 

نقد درون گفتمانی ویژه هنرمندان عرصه هنرهای نماشی گلستان سه شنبه 97/3/22 ساعت 17:00 در تالار نگاه مجموعه تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد .




نظرات کاربران