در حال بارگذاری ...
پویان سهرابی درگفتگو با تئاترگلستان:

کمبود آموزش در استان به شدت احساس می‌شود

گفتگوی اختصاصی تئاترگلستان با پویان سهرابی کارگردان نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم»

پویان سهرابی ۲۵ ساله و متولد بجنورد است.تحصیلاتش در مقطع کارشناسی ارشد و رشته میکروب پزشکی است.از سال ۸۲ فعالیت رسمی هنری را در کانون پرورش فکری آغاز و تا به امروز مشغول فعالیت هنری میباشد.در زمینه بازیگری سابقه بازی در نمایشهای مختلف را داشته و سابقه حضور در چندین جشنواره استانی خراسان شمالی را نیز داشته است و همچنین چند جشنواره سراسری همچون سوره، مقاوت، ادبیات پایداری را نیز در پرونده هنری خود دارد.سهرابی توانسته چند جایزه نیز در این جشنواره ها کسب نماید. پویان سهرابی در کنار حمید مصدق با کارگردانی نمایش  «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» به مرحله پایانی سی امین جشنواره تئاتر استان گلستان را پیدا کند و به همین بهانه گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.


_علت انتخاب نمایشنامه چه بود؟
والا این نمایش هم به خاطر ایرانی بودنش و این که به حال و روز و شرایط امروزی ما خیلی شبیه بود و ما با این نمایش هم میتونستیم کمی از مشکلات جامعه و هم  مقداری از مشکلات خودمون رو بگیم و خوب متن بسیار سختی هم بود بلاخره هر چی باشه متن استاد بیضایی !!


_اجرای عمومی چطور بود؟ راضی بودید؟
والا اجرای عموم که ....
تئاتر تقریبا مخاطباش رو از دست داده و اسیب دیده حالا علت چیه و راه حلش چیه داستان زیاد داره و باید پیگیری شه اما خوب مخاطب دیگه به کار های تئاتر و کیفیت کارها  اطمینان نداره همین باعث کم شدنش شده و باید دوباره زمینه چیده شه و اعتماد دوباره ساخته شه تا مخاطب بیاد !!
و خوب کلا هم وضعیت اجراهای عمومـی خوب نیس دیگه از نبود اسپانسر بگیر تا عدم حمایت خود مسئولین و حتی بچه های تئاتری و هنری !


_از شرایط تالار و محل اجرای نمایش بگویید!
تالار هم که خوب کمبود نیرو و یه سری مشکلات همیشه هست که نمیشه چیزی هم گفت اما خوب بازم خود رییس و معاون تمام سعیشون رو میکنن این خلا رو پر کنن !


_سطح کیفی جشنواره پیش رو را چطور پیش بینی میکنید؟
جشنواره که احتمال میدم یه مقدار اسیب برسه بهش با توجه به مشکلاتی که پیش اومده که اکثرش هم مالیه ! اما خوب باید بهتر و قوی تر شه که اصلا هم سخت نیس فقط باید برنامه ریزی و پیگیری بیشتری شه !


_نظرتان در مورد روند برگزاری جشنواره؟انتقاد و یا پیشنهادی اگر دارید بفرمایید.
یه سری مشکلات هست که همیشه تو جشنواره ها بوده و گریبان گیر گروه ها بوده مثل نبود تایم برای زدن نور و دکور اینا پیش میاد دیگه ! اما خوب نبود نیروی کافی و  حرفه ای تو مجموعه تالار و ستاد باعث ضربه خوردن میشه چون مثلا اگه یه اتفاق واسه متصدی نور یا مدیر صحنه بیوفته دیگه کسی رو نداریم !!
و کاش این همه مشکل که یه گروه تئاتری واسه تولید یه اثر داره و فشاری که تحمل میکنه تا به اجرای جشنواره برسه یه مشکل مالی و دغدغه ذهنی اینجوری به گروه و کارگردانا تزریق نکنیم ! در صورتی که به راحتی میشه با یه برنامه ریزی حل کرد !


_وضعیت تئاتر در شهر و استان چطور است؟ راه حل عبور از مشکلات چیست؟
والا که جالب نیس وضعیت تئاتر استان به شدت کمبود و نبود آموزش دیده میشه  و هنرمندان و بچه ها توی همه ی زمینه ها نیاز به آموزش دارند  و یه مقدار باید حرفه ای تر برخورد بشه چون هممون نیاز به آموزش و جا برای پیشرفت داریم و این که  عدم مدیریتـ و ساماندهی  هنرمندانـ توی هر بخش و درجه بندی هاشون و سطح کیفیشون به چشمـ میخوره که باید اینم سازماندهی شه !
که همین مشکلات و حاشیه ها باعث کناره گیری و کار نکردن خیلی از جوانها و بچه ها و هنرمنداست که اگه دوباره کار کنن یا برگردن و با حمایت و درست بودن  زمینه، فعالیت کنند سطح تئاتر استان  خیلی بهتر می‌شود.


_حرف آخر!
حرف آخر این که به شدت نیاز به درست شدن اخلاق و داشتن اخلاق حرفه ای و کنارگذاشتن این غرور های بیجا و منم منم های بیجا باشیم و به فکر پیشرفت و بالا بردن سطح کیفی باشیم.
سی امین جشنواره تئاتر استان گلستان از 27 تا 30 آبان 98 در گرگان برگزار خواهد شد و نمایش  «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» به کارگردانی پویان سهرابی و حمید مصدق در روز 28 آبان ساعت 18:30 در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به روی صحنه خواهد رفت.




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری
یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری

تئاتر گلستان_حسین ضمیری؛ نمایش 《بی هوده》کاری از یاسین رضوانی اثر برگزیده چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر در بهمن ماه ۱۴۰۲ در گرگان روی صحنه رفت. زندگی یک جریان سیال و یک واقعیت غیر قابل انکار است. ...

|

نظرات کاربران