در حال بارگذاری ...
احمد افتخاری در گفتگو با تئاتر گلستان:

مهمترین مانع در تولید تئاتر امروز تامین بودجه اولیه و تسهیل روند تولید است

گفتگوی اختصاصی تئاتر گلستان با احمد افتخاری کارشناس تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان

احمد افتخاری کارشناس ارشد هنر، دارای مدرک بازیگری از موسسه سینمایی جام جم تهران و دارای سابقه بیش از بیست سال، بازیگری و کارگردانی نمایش است. افتخاری، سالیان متمادی به‌عنوان موسس انجمن نمایش کلاله و دبیر انجمن کلاله فعالیت کرده و موسس گروه نمایش میعاد کلاله نیز هست.
سه سال دبیر کانون تئاتر دانشگاه مازندران بوده و در زمان دانشجویی بیش از بیست و پنج اثر نمایشی را کارگردانی کرده است. افتخاری در جشنواره های مختلف استانی، امیدهای جوان، شهروندی، دانشجویی، و چندین جشنواره سراسری حضور داشته است. احمد افتخاری در عرصه نمایش خیابانی موفقیت‌های خوبی داشته است،سالها کارشناس هنری شهرستان کلاله بوده و مدت ۱۴ ماه است که به عنوان کارشناس تئاتر استان گلستان منصوب شده است.
تئاتر گلستان گفتگوی اختصاصی با ایشان ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

_ آیا برنامه ای به جز خدمات روتین اداری در راستای بهبود شرایط تئاتر استان از سوی اداره کل در جریان قرار دارد؟

از مهمترین برنامه های اداره کل برای بهبود تئاتر موارد زیر هستند
۱_تقویت بخش آموزش تئاتر با برگزاری دوره پویش تئاتر و تولید کارگاه محور با حضور اساتید کشوری که بزودی اتفاق می‌افتد
۲_تلاش برای تقویت انجمن هنرهای نمایشی و کمک به گروههای نمایشی با امضا تفاهم نامه فی مابین ادارات همسو برای اجرای مشترک برنامه های نمایشی با موضوعات اجتماعی. آسیب‌های اجتماعی.مسائل شهری و ..
۳_ تلاش برای ثبت بیشتر گروههای نمایشی در جهت تقویت انجمن استان و جذب بیشتر بودجه
۴_پیگیری و ساماندهی شورای نظارت بر نمایش شهرستانها و تسهیل در کسب مجوز اجرا توسط هنرمندان در استان و شهرستان گرگان
۵_سعی کرده ایم و تلاش خواهیم کرد فضاهای خصوصی تئاتر و پلاتو های جدید به مجموعه اضافه کنیم
۶_تلاش کرده ایم که گروههای نمایشی برای تمرین هیچ مشکلی نداشته باشند و تلاش می‌کنیم گروهها برای اجرای آثار خود کمترین دغدغه راداشته باشند
۷_و یکی دیگر از برنامه ها حضور گروههای نمایشی از سراسر کشور بخصوص گروههای تهرانی و اجرا در گرگان است که باعث تنوع و همچنین تبادل دانش و فرهنگ تئاتر بین هنرمندان خواهد شد.
همچنین تلاش می‌کنیم با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان ساختار یکپارچه رابطین انجمن نمایش جهت ساستگزاری تئاتر استان شکل گرفته و پیگیر راه اندازی دفتر نمایش‌های خیابانی در استان هستیم تا این ظرفیت خوب تئاتر استان با برنامه ریزی بهتر و یکپارچه به رشد خود ادامه دهد.

_به نظر شما مهمترین موانع و مشکلات در جامعه هنرهای نمایشی تئاتر استان از نگاه کارشناس اداره کل چیست؟

به نظر این حقیر در بین تئاتریهای استان گلستان و بویژه شهرستان گرگان ، همدلی و همیاری به اندازه کافی وجود نداشته یا پیشبرنده نیست. شاید راهکار اصلی رشد هنر نمایش در استان و حتی کشور تقویت روحیه کار گروهی است. کار تخصصی و گروهی فارغ از نیتهای شخصی ومنافع فردی عامل بسیار مهمی در تولید آثار علمی و شاخص و مخاطب پسند است. در حال حاضر هنرمندان به دنبال کسب موفقیتهای فردی و یا گروهی خاص خود و بعضی صرفا کسب منافع مالی اندک وجمع اوری رزومه فردی هستند. البته به نظر من موضوع ثبت گروههای نمایشی اگر چه محاسن زیادی از جمله ساختار سازی و یکپارچه سازی آمار و اطلاعات و سر و سامان دادن به گروهها و هنرمندان را داشت اما ضربه بزرگی هم بر پیکره همدلی و همیاری هنرمندان زد. شاید بتوان گفت هنرمندان ما که پیشرو فرهنگ و هنر هستند متاسفانه موضوع مهم فرهنگی بنام فرهنگ مشارکت و دوستی و همیاری را ظهور و بروز ندادند. اگر بتوان از هنرمندان این شاخصه را دید، میتوان کارهای تولیدی قوی با حضور همه تخصصها از جمله هنرهای دیگر و انجمنهای دیگر مانند تجسمی و موسیقی و غیره را شاهد بود. جامعه تئاتری باید به همدیگر کمک کرده و موجب رشد یکدیگر شوند نه اینکه هم کیشان خود را به شکلهای مختلف تخریب، تضعیف و از صدر به ذیل بکشند. یک صدایی و اتحاد در همه زمینه ها موجب رشد و بالندگی و پیشرفت است.این یکصدایی هم میتواند در مسئله اموزش اتفاق بیفتد و هم در تولید و هم در جلب و جذب تماشاچی تئاتر.

_از جایگاه هنرمند چه مشکلات و موانعی برای شما در مسیر تولید وجود دارد؟

مهمترین مانع در حال حاضر در تولید تئاتر مساله بودجه اولیه و کمک به تولید است. این موضوع یا باید توسط دولت اتفاق بیفتد یا بخش خصوصی.
در حال حاضر به لحاظ بودجه دولتی بسیار در مضیقه هستیم و تنها راه برای این بخش ورود بخش خصوصی و تهیه کنندگان هستند که بار تبلیغات و جذب اسپانسر و مخاطب را باید بدوش بکشند.موضوع مهم دیگر در تولید شاید کمبود متن های خوب از نویسندگان بومی باشد که ذائقه مخاطب این مرز و بوم را بشناسند و برای تماشاگران این منطقه متنهای درخور و قابل قبول ارائه دهند.اما در این مدت که بنده بعنوان کارشناس در خدمت دوستان هستم تلاش کرده ام که به لحاظ سیکل اداری و روند کسب مجوز با همکاری دوستان شورای ارزشیابی سرعت صدور مجوزها قابل قبول باشد.رفع موانع در تولید تئاتر باید با همکاری و همفکری سه گانه اداره کل و انجمن هنرهای نمایشی و شورای ارزشیابی اتفاق بیفتد و هرکدام در جایگاه قانونی خود به درستی به وظایف عمل کنند.شاید در آینده چند حرکت مهم باعث رشد بیشتر تئاترها و کیفیت انها و موفقیتشان شود مانند: تاسیس دفتر نمایشهای خیابانی، تاسیس دفتر نمایشهای آئینی و سنتی ، تشکیل و راه اندازی باشگاه تماشاگران تئاتر،تاسیس و گسترش پلاتو و تئاتر خصوصی با همت خود هنرمندان و همکاری اداره کل و عقد تفاهم نامه های ثابت در حوزه استانداری و شورای شهر و شهرداری درجهت تولید تئاتر با رویکرد گسترش فرهنگ عمومی و ایجاد نشاط اجتماعی است.




مطالب مرتبط

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به دبیری سید مهدی صمدی از ۲۹ آبانماه تا ۲ آذرماه در دو بخش صحنه ای و خیابانی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و نهایتا ۵ اثر از گلستان به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

|

به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت
به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، نمایش «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر با بازنویسی، طراحی و کارگردانی فرشید مصدق از ۲ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی روی صحنه رفت.

|

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران