در حال بارگذاری ...
هم‌زمان با گرامیداشت هفته میراث فرهنگی

از لوح ثبت اثر ملی تالار فخرالدین اسعد گرگانی رونمایی شد

لوح ثبت ملی تالارفخرالدین اسعد گرگانی در روز دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ در مراسمی با حضور جمعی از مدیران کشوری و استانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، عصر امروز دوشنبه سوم خردادماه، آیین اختتامیه برنامه های گرامیداشت هفته میراث فرهنگی در استان گلستان، با حضورمدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی گلستان، فرماندار گرگان  وجمعی از مدیران و مسئولان از  لوح ثبت ملی تالارفخرالدین اسعد گرگانی رونمایی بعمل آمد.
در متن این لوح که به امضای وزیر و معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده؛آمده است:

در اجرای ماده واحده قانون ثبت آثار ملی مصوب آذر 1352 ، بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364، بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367؛ اثر فرهنگی – تاریخی تالارفخرالدین اسعد گرگانی به دلیل شان ملی و تاریخی به شماره 32789 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

تالار فخرالدین اسعد در سال 1350 به پیشنهاد ریاست وقت اداره فرهنگ و هنر زنده یاد حسن رحیمیان به وزارت متبوع ارسال شد. پهلبد وزیر وقت که به گرگان و دشت ارادتی ویژه داشت با این طرح موافقت کرد. پس از مکان یابی مقرر گردید تا 5000 مترمربع از اراضی کشاورزی فوج گرگان، لشگر30 پیاده گرگان امروز تخصیص داده شده و تعداد 20 پلاک از ساختمان های ضلع شمالی را برای این منظور خریداری گردد.
در تهران نیز قرار داد کاملی با شرکت آفتاندلیانس به مدیریت مهندس بزرگ ایران یوگینا آفتاندلیانس منعقد شد.
در این قرار داد مقرر شد تا یکی از مجهزترین و استانداردترین سالن های تاتر ایران در گرگان ساخته شود. پروژه تالار فرهنگی هنری گرگان در خرداد ماه 1351 آغاز به کار عمرانی کرد و در تاریخ 17 اردیبهشت 1357 با حضور فرح دیبا، لیلی یل ارجمند، تیمسار مزین و تنی چند از مسئولین به صورت نیمه رسمی افتتاح شد. آفتاندلیانس پس از ساخت تالار رودکی که امروز با نام تالار وحدت معرفی می گردد، با بهترین طراحی داخلی و تجهیزات بی نظر ماشینری نور و صدا و آکسسوار صحنه این تالار را ساخت.
وجود تالار فخرالدین اسعد گرگانی در این منطقه تاثیر بسزایی در علاقه مندی و فعالیت‌های نمایشی مردم آن داشته است و در طول سالیان متمادی هنرمندان و هنردوستان زیادی برای فعالیت های هنری و یا تماشای آثار هنری پا به این محل می‌گذارند. این مجموعه دارای دو سالن اجرا، سه سالن تمرین، انبار لباس، انبار دکور، اتاقهای گریم، دو کریدور و یک سوله بزرگ جهت برپایی نمایشگاه‌های آثار هنری میباشد و با توجه به در اختیار داشتن نیروهای متخصص فنی آمادگی کاملی برای ارائه خدمات به هنرمندان و هنردوستان دارند.
با نگاهی به برنامه های اجرایی سال‌های گذشته می‌توان گفت اجرای تئاتر، برگزاری کنسرت و برپایی آثار هنرهای تجسمی بخش اعظمی از برنامه های تالار فخرالدین اسعد گرگانی را به خود اختصاص داده اند.
لوح ثبت ملی تالارفخرالدین اسعد گرگانی در روز دوشنبه 3 خرداد 1400 رونمایی شد.




مطالب مرتبط

به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت
به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، نمایش «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر با بازنویسی، طراحی و کارگردانی فرشید مصدق از ۲ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی روی صحنه رفت.

|

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به دبیری سید مهدی صمدی از ۲۹ آبانماه تا ۲ آذرماه در دو بخش صحنه ای و خیابانی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و نهایتا ۵ اثر از گلستان به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

|

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت داوران و بدون اولویت؛ نمایش های «بی هوده» از گرگان، «پینو» از علی آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش های «میم» از بندرگز و ...

|

نظرات کاربران