در حال بارگذاری ...

بیانیه هیئت داوران بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان

آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان پس از ٤ روز رقابت سخت گروهها،  ٢٠ شهریورماه با قرائت بیانیه و انتخاب آثار به کار خود پایان داد.

به گزارش تئاترگلستان، روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در این مراسم افشین خورشید باختری داور بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان ابتدا به قرائت بیانیه پرداخت در قسمتی از این بیانیه آمده است: یاران عاشق، هنر ودیعتی است الهی که هنرمند با هنر خویش زوایای تاریک زندگی انسان را روشن می کند، تا در پرتو آن زمینه تقرب به درگاه الهی فراهم آید.

هنر نمایش با سابقه ای طولانی که از دیرباز در این استان دارد هماره عرصه ای مناسب برای بیان حقایق و ارزش های پاک بشری بوده است. و حدیث زشت و زیبایی را به روی صحنه برده تا آدمیان تقابل حق و باطل را ببینند تا در پرتو آن جان را از ناپاکی و پلشتی بیالایند. این پدیده بزرگ زندگی بشری در پنجاه سال أخیر همه عناصرش مدون و عملی شده به همین دلیل در رویارویی با این هنر فاخر و انسان ساز باید علم را پشتوانه فکری قرار داد. جوانان پرشور و علاقمندی که جذب صحنه های تئاتر یا گروه های تئاتری که أخیرا سازمان دهی شده اند آگاه باشند همانطوری که در بکارگیری علوم و فنون نیازمند فراگیری تخصصی هستیم، در بهره بردن از این هنر باید مجهز به علوم و تکنیک باشیم.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آمده است امروزه با توجه به حضور رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی، باید فعالیتهای نمایش را به این نکته رسالت هنرمندان را در این وادی در دو سو سنگین تر می کند:

یک سو توجه به ریشه داشتن هنر نمایش در اعماق فرهنگ مردم و دیگر سوی تأکید و توجه به این اصل حیاتی و ریشه ای که بدون داشتن هویت و پیشینه و آگاهی عمیق از این پیشینه نمی توان امکان ورود به خانواده بزرگ ئتاتر را یافت.

هیئت داوران پس از دیدن مجموعه نمایشهای اجرا شده با توجه به تلاش و کوشش صادقانه همه دست اندرکاران و خلاقیت بالقوه ای که کم و بیش احساس می شد پیشنهادات زیر را به جهت توجه دادن به همه دست اندرکاران به این امر خطیر ارائه می نماید.

١.هیئت داوران معتقد است و ضروری می داند که ضوابطی دقیق و سنجیده برای ورود به صحنه نمایش و کارکردانی تعیین گردد.

٢.هیئت داوران معتقد است که امر آموزش و تعلیم تئاتر باید از طریق پشتیبانی و حمایت هر چه بیشتر نیروهای بومی توانمند و دیگر اساتید تقویت و تحکیم گردد.

٣.هیئت داوران معتقد است برای یکنواختی از اجراها باید از تقلید به ویژه از گرایش و تأثیرپذیری از سریالهای ضعیف و بی محتوای تلویزیونی دوری جست.

٤.هیئت داوران معتقد است زمینه رشد و تعالی هر چه بیشتر نویسندگان بومی در استان فراهم گردد.

هیئت داوران در پایان نمایش های شرکت داده شده در جشنواره استانی را تمام توانمندی هنرمندان این رشته، با توجه به سوابق درخشانی که دارند نمی داند و امید آن دارد با استعانت و یاری جستن از متولیان امور که سیاست گزار و برنامه ریز در سطوح بالا می باشند، شاهد پویایی هر چه بیشتر خاصه در جوانان پرتلاش باشیم.

آری ای یاوران صحنه نمایش، دل انگیزترین بهار در گرو همتی است که از تو هنرمند پرتوان برمی خیزد که خواستن توانستن است.

هیئت داوران بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان آقایان افشین خورشید باختری، یحیی دیوانی و علی عابدی.




نظرات کاربران