در حال بارگذاری ...

بیانیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان گلستان

بیانیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان گلستان توسط مهدی طهماسبی به عنوان نماینده هیات داوران قرائت شد.

به گزارش تئاتر گلستان در این بیانیه آمده: است

١- پیشنهاد می‌شود در تولید آثار نمایش هرچه بیشتر از ظرفیت‌های بومی و فرهنگ غنی مردمان این سرزمین استفاده شود. در اغلب آثار به اجرا درآمده تناسب روشن میان آنچه بر صحنه اتفاق می‌افتاد و نیاز روحی و معنوی و انسانی مخاطبان احساس نمی‌شد. شایسته است از ظرفیت‌های هنر تئاتر برای طرح مضامین عمیق انسانی، توسعه آگاهی‌های فردی و اجتماعی، بازآفرینی اخلاق و کرامت انسانی در کانون خانواده و دیگر حوزه‌ها بهره گرفته شود.

٢- تصویر ارائه‌شده از زنان در اغلب آثار نمایش به‌دور از نگاه‌های شرقی و متأسفانه متحجرانه و سطحی بود. همه ما مفتخر به زندگی در کنار مادران، خواهران و زنان بزرگی هستیم که به‌رسم انسان بودن، آزادگی و اخلاق را آموزانده‌اند، همچنان که در گستره‌ی مفاهیم دینی مانیز همواره با احترامی شگرف از زنان یادشده است، پس شایسته است در آفرینش متون نمایش و تولید آثار اجرایی نگاهی دوباره به رویکردهای خودمان در تصویرگری زنان داشته باشیم.

٣- درمجموع آثار روی صحنه رفته نوعی شتاب‌زدگی و کم‌توجهی به تحلیل وجوه گوناگون نمایش، تکنیک‌ها و شیوه‌های بازیگری و نگاه خلاق به کارگردانی و بازیگری وجود داشت که نگران‌کننده است. به‌ویژه برای تئاتر این اقلیم که در پیشینه‌ی خود چهره‌های شاخص و اساتید ماندگاری داشته است آنچه لازم و ضروری به نظر می‌رسد، تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و فرا منطقه‌ای جهت آموزش پرورش هنرمندان جوان است به‌گونه‌ای که ضمن بهره‌گیری از دانش پیشرو به ‌روز، بتوانند به این پرسش پاسخ دهند که چرا تئاتر کار می‌کنند؟ و چگونه می‌توانند به رشد خود و مخاطبان تئاتر کمک کنند!

٤- از مسئولان، مدیران و برنامه ریزان فرهنگی و سیاسی اداری استان درخواست می‌شود نسبت به فراهم آوردن زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تئاتر آن‌چنان‌که شایسته فرهنگ والای این استان است همت ورزند و از طریق برنامه‌ریزی‌ و فراهم آوردن امکانات لازم شاهد گسترش هرچه بیشتر و عمیق‌تر هنر تئاتر در کشاکش چالش‌های فرهنگی، اجتماعی معاصر باشیم.

٥- و اما سخن با شما مخاطبان تئاتر: تئاتر هنر کرامت و احترام به انسان و تمامی ارکان حیات اجتماعی بشر است. در این تعامل رویارو بین گروه اجرایی و تماشاگران لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی برای مخاطب آن‌چنان‌که به آداب تماشاگری توجه داشته باشند ضروری به نظر می‌رسد.

با آرزوی تئاتر پویا و بالنده برای استان گلستان، هیئت‌داوران بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان گلستان افشین خورشید باختری، مهدی طهماسبی و امین عظیمی




نظرات کاربران