در حال بارگذاری ...
مرتضی ملک محمودی، مسئول اداری مالی انجمن هنرهای نمایشی در گفتگو با تئاتر گلستان؛

خانواده بزرگ تئاتر گلستان باید روز به روز قویتر شود

گفتگوی ویژه تئاتر گلستان با مرتضی ملک محمودی عضو منتخب هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان و مسئول اداری مالی دو دوره اخیر

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، انتخابات انجمن هنرهای نمایشی در گلستان برگزار شد و اعضای منتخب به جامعه هنری استان معرفی شدند. به همین بهانه در ادامه گفتگوی ویژه تئاتر گلستان با مرتضی ملک محمودی عضو منتخب هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان را می‌خوانید.

مرتضی ملک محمودی (فرخ) متولد  1350/1/3 شهرستان  بندرگز، فارغ التحصیل  موسیقی است و دارای لیسانس  ادبیات  فارسی، ارشد ادبیات مقاومت و درجه سوم  هنری کارگردانی نمایش است. به گفته ملک محمودی، شروع فعالیت نمایشی او از سال 1362 با نمایش "رهایی" زیر نظر استاد محمد منوچهری بوده و از سال 1364 زیر نظر استاد علی عباس عابدی نمایش دانش آموزی را آغاز کرده است و فعالیتهای نمایشی کودک را زیر نظر استاد جمشید کردی در کانون آموزش و پرورش بندرگز به شکل حرفه ای دنبال نموده است. در جشنواره های دانش آموزی بعنوان بازیگر حضور داشته و در سال 1367 با نویسندگی نمایشنامه "بامبول" در جشنواره سراسری دانش آموزی و کسب رتبه اوّل انگیزه فعالیت نمایشی در او بیشتر شد و به عضویت گروه "فلق" در شهرستان بندرگز به سرپرستی استاد هوشنگ صلبی در آمد. ملک محمودی بعنوان بازیگر در نمایش "لاله های خونین" ، " بامبول"، "راز درخت" و ... حضور چشمگیر داشته است.

 

انگیزه شما برای حضور در هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان چه بوده؟

با توجه به کمی و کاستی هایی که در این مدت در عرصه حمایت های مالی وزارت متبوع به انجمن نمایش در استان گلستان حس کردم و برای همه عزیزان اهالی تئاتر ملموس بود، تلاش کردم تا مسیرهای مالی را از طریق وزارت محترم ارشاد پیگیری نمایم و حتی مسیرهایی را یافتم که می توانستم با توجه به سیاست موضوعه در انجمن برای حمایت اقتصادی و رشد مالی در بین اهالی تئاتر به نقطه خوبی برسم که البته به دلیل آنکه انجمن نمایش (هیئت مدیره) به خودی خود اختیار تامّ نداشت و زیر نفوذ وزارت ارشاد هدایت میشد و قطعا این اختیار حمایتی و جذب اعتبار را از ما سلب می کرد و از سویی کلیه مکاتبات و مراودات رئیس انجمن و صورتجلسه های انجمن باید از کانال ارشاد ارسال میشد و به خودی خود انجمن توانایی اجرایی خود را از دست می داد و صرفا باید به آنچه که وزارت ارشاد به ما تزریق مالی می کرد آنهم با نظر شخص مدیر کل بسنده می کردیم و به این دلیل که مستقیم نمی توانستیم با وزارتخانه های دیگر در راستای سیاست های وزارتخانه هایی که می‌توانستیم برای آنها پروژه های نمایشی تعریف کنیم وارد مذاکره شویم. از سویی نهادها و دستگاه های دولتی استانی آنهم در استان گلستان به دلیل فقر فرهنگ و هنر و عدم دیدگاه هنری مثل استان های اصفهان و یزد دیدگاه حمایتی لازم را نداشتند که انجمن را یاری کنند. با این تفاسیر ما همچنان ایستادیم تا راهکارهای مفیدی را در انجمن پیدا کنیم و این نقطه عطفی بود برای ارتقای فرهنگ و هنر در استان گلستان.
انجمن نمایش در ساختار جدید با عنوان موسسه هنرهای نمایشی گلستان از این به بعد می تواند بطور مستقل و بدون دخالت هر دستگاهی (و تنها تحت نظارت سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) اقدام به جذب اعتبار و برون رفت از این سیستم بروکراسی فعالیت نماید.
در نهایت هدف من از حضور در انتخابات انجمن نمایش، توانمند سازی فعالیت های نمایشی در استان گلستان بود.

در خصوص برنامه‌هایتان حل شدن مشکلات هنرهای نمایشی استان، به ویژه تامین منابع مالی حمایتی و ایجاد بازار هدف جهت ارائه آثار هنری کمی توضیح دهید؟

الف : نخستین گام در جهت برنامه ریزی موفق ، داشتن اختیار تام است.
ب : زمانی می توان برنامه موفق ارائه کرد که تیم، همراه و همگام باشند. در غیر اینصورت جز آنکه برنامه ها و اهداف را فدا کنیم راه به جایی نخواهیم برد و باید برای اعتلای فرهنگ هنر نمایشی و ساماندهی اقتصادی یک تیم هم فکر با هم کار کنند تا به یک نتیجه ملموس و واحدی برسند و هیئت مدیره ، مدیرعامل و امور مالی را مجاب می کند که پیگیری مستمر انجام شود. 

با توجه به اینکه انجمن از مجرای گروه‌های ثبتی متولد می‌شود نظرتان در مورد مطالبات هنرمندان مستقل چیست؟

به دو شیوه می توان این موضوع را پیگیری نمود: 
الف – دستورالعمل قطعی در مرکز هنرهای نمایشی برای هنرمندان نمایشی مستقل به تصویب برسد و به ما ابلاغ شود. چون در حال حاضر گروه های ثبتی که دغدغه مند بودند و کلی از مسیر راه را برای ثبت گروه خودشان رفتند تا به حق و حقوقشان برسند معترض خواهند شد و باید به آنان حق داد و ما نمی توانیم موارد مالی که برای گروه های ثبتی از مرکز ارسال می شود به گروه های مستقل تزریق کنیم چون این موارد مالی ردیف دارند و امکان پذیر نیست.
ب – راه دوّم این است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان گلستان از ردیف فصل 5 و حتی از ردیف در اختیار مدیرکل به گروه های مستقل کمک نماید و این تنها راه حمایت از گروه های نمایشی مستقل در استان است.

به عنوان کسی که تا کنون سه دوره عضویت در هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان را تجربه کرده اید و در جایگاه مسئول قرار داشته‌اید و حالا برای بار سوم به عنوان مسئول اداری مالی انجمن ابقاء شده‌اید، چه صحبتی با هنرمندان نمایش استان دارید؟

به‌عنوان فردی که حداقل 3 دوره در انجمن، عضو هیئت مدیره بودم (که دو دوره آن را مسئول امور مالی بودم) پیشنهادات ذیل را اعلام می کنم :
الف - گروه های مستقل اگر می خواهند اعتبار از محل ردیف های ملّی به آنها تعلق بگیرد، گروهی را ثبت کنند تا  دریافت تسهیلات مالی برای آنان به سهولت انجام پذیرد.
ب – ترجیحا گروه های نمایشی موظف شوند که به اخذ درجه هنری برسند تا گرید استان به لحاظ حمایتی بالاتر رود.
ج – تولیدات نمایش را بالا ببرند تا حمایت بیشتری به گروه ها برسد. (پیشنهاد می شود هر گروهی حداقل دو اثر نمایشی در سال داشته باشند و انجمن این تولیدات را مورد حمایت قرار دهد.
د – خانواده بزرگ تئاتر گلستان باید روز به روز قویتر شود تا مطالبات خود را بتواند از مرکز هنرهای نمایشی جذب کند.

کلام آخر؟

تفکر واحد و تلاش واحد اقتصاد قوی ایی را برای اهالی نمایش بدنبال خواهد داشت و واقعیتی که باید به عرض برسانم این است که تا زمانی که در مسیر جمعی به خودرای بودن بیاندیشیم مسیر خوبی را طی نخواهیم کرد که این مسیر ره به ناکجا آباد می برد.




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران