در حال بارگذاری ...
با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

نشست هئیت مدیره انجمن نمایش و شورای سیاست گذاری تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد

نشست هئیت مدیره انجمن هنرهای نمایشی و شورای سیاست گذاری تالار فخرالدین اسعد گرگانی با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان برگزار شد.

به گزارش تئاتر گلستان، صبح روز پنج شنبه 18 بهمن ماه 1397 ساعت 11:00 در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ،نشستی با موضوع مصوبه جدید شورای سیاست گذاری تالار فخرالدین اسعد گرگانی در خصوص دریافت اجاره از نمایشهایی که در تالار اجرا میشوند با حضور دکتر کشمیری مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان و اعضای شورای سیاست گذاری تالار متشکل از معاون هنری ، معاون مالی، رییس حراست،رییس تالار،رییس اداره هنری اداره کل و کارشناس تئاتر اداره کل به همراه اعضای هییت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان و چند تن از هنرمندان نمایش استان برگزار شد.

در ابتدا رضا یازرلو معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان به عنوان مدیر جلسه ضمن خیر مقدم و تشکر از حاضرین از رییس انجن نمایش خواست تا نظرشان در خصوص اعتراض به مصوبه شورای سیاست گذاری تالار اعلام نمایند.

حسن رستمانی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان در سخنان خود به این نکته اشاره کرد با توجه به مشورتی که با روئسای انجمن نمایش کشور و مسئولین مربوطه در مرکز هنرهای نمایشی کشور داشته است هیچ نقطه ای از کشور به این شکل عمل نمیکنند و با این شیوه در شرایط اقتصادی کنونی تولیدکنندگان نمایش دیگر توان تولید نخواهند داشت و از مدیر کل و اعضای شورای سیاست گذاری تالار درخواست کرد که در تصمیم خود تجدید نظر کرده و نمایش را از پرداخت هزینه سالن معاف نمایند.

مهدی صمدی نائب رییس انجمن هنرهای نمایشی استان گفت درست است که شرایط اقتصادی دولت به دلیل تحریم ها و علل مختلف ایده ال نیست اما اینکه بخواهد از متولی فرهنگ و هنر کشور هم توقع درامدزایی داشته باشد دور از تدبیریست که انتظارش را از دولت فعلی داریم.مهدی صمدی در ادامه گفت شورای سیاست گذاری تالار بدون کارشناسی و محاسبه دقیق تصمیم گرفته و رقمی را تعیین کرده که هرگز در توان تولیدکننده های نمایش نیست.در بهترین حالت درامد حاصل از اجرای عمومی یک نمایش در گرگان بیش از بیست میلیون نخواهد بود که در بهترین حالت پانزده میلیون آن هزینه خواهد بود و در صورتی که تالار بخواهد هزینه ای که در نظر گرفته دریافت کند مابقی درامد به اضافه مبلغی اضافه تر باید به دولت پرداخت شود و با این حساب هیچ نمایشی قادر به اجرای عمومی نخواهد بود.

فرشید مصدق از هنرمندان بنام هنرهای نمایشی کشور نیز در این باره گفت از مدیر کل و پرسنل اداره فرهنگ و ارشاد استان به عنوان متولی فرهنگ و هنر در استان انتظار میرود بیشتر نگران وضع کنونی فرهنگ عمومی جامعه باشند.در شرایط کنونی که مخاطب تئاتر که خواستگاه اصلی آن اندیشه و تفکر میباشد و برای فرهنگ جامعه یک ابزار صحیح و لازم است توسط ماهواره و فوتبال و سینمای مبتذل محاصره شده و دولت و هنرمند نمایش باید همه تلاشش را برای جذب مخاطب به کار بگیرند.فرشید مصدق در ادامه گفت با گرفتن اجاره از هنرمند بابت اجرای عمومی ،تولیدکننده مجبور خواهد شد برای درآمد بیشتر و هزینه کمتر به سمت ابتذال برود و مسلما این خواسته دولت و متولیان فرهنگ نخواهد بود.

محمدرضا صمیمی هنرمند پیشکسوت تئاتر و رییس شورای نظارت و ارزشیابی استان نیز در این باره گفت زمانی را به یاد داریم که دولت برای تولید آثار هنری سوبسید پرداخت میکرد،پس از مدتی آن حمایتها قطع شد و حالا تصمیم به دریافت هزینه از هنرمند را دارد.ایشان در ادامه گفتند از وضعیت پرداخت دستمزد بازیگران و عوامل نمایش های اجرا شده اخیر کاملا میشود فهمید که توان اقتصادی تولیدات بسیار پایین بوده و با انجام این مصوبه اوضاع بسیار سخت تر خواهد شد.

مرتضی ملک محمودی،رهبان مسلمی عقیلی،مرضیه زمانی،غلامعلی رضایی نیز در این باره نکاتی را بیان کردند.

خانم عسگری رییس حراست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز نگرانی خود را از تنشهایی که در پی این مصوبه ایجاد شده است اعلام کرد و از مدیران خواست تا فکری برای حل این موضوعات بکنند.ایشان گفتند در جلساتی که اداره برای تصمیم گیری موضوعاتی که مرتبط به هنرمندان است تشکیل میشود حتما نماینگانی از هنر مربوطه نیز حتما حضور داشته باشد تا از نظراتشان بهره ببریم.

در ادامه آقای کشیری معاون مالی اداره کل نکاتی را در خصوص شرایط اقتصادی فعلی دولت و اداره کل بیان نمودند و از هنرمندان خواستند تا به کمک اداره بیایند تا از این شرایط خارج شوند.

رضا یازرلو معاون هنری اداره کل نیز بیان کردند که مشکلی که بابت آن امروز در اینجا جمع شدیم به این علت است که ساختار درستی در انجمن نمایش شکل نگرفته است و اگر ساختار درست باشد چنین مشکلاتی نخواهیم داشت.

دکتر کشمیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از تشکیل این جلسه و نگرانی هنرمندان و مسئولین ابراز خرسندی کرد و از هنرمندان خواست تا در شرایط کنونی خودشان را در برابر اداره نبینند و در کنار هم برای حل این مشکل به راه حلی صحیح برسند.ایشان در ادامه از شورای سیاست گذاری تالار خواست تا جلسه ای را تشکیل داده و در مورد مصوبه مورد نظر تجدید نظر نمایند.       




مطالب مرتبط

به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت
به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، نمایش «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر با بازنویسی، طراحی و کارگردانی فرشید مصدق از ۲ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی روی صحنه رفت.

|

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به دبیری سید مهدی صمدی از ۲۹ آبانماه تا ۲ آذرماه در دو بخش صحنه ای و خیابانی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و نهایتا ۵ اثر از گلستان به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

|

نظرات کاربران