در حال بارگذاری ...
مهدی صمدی رئیس انجمن هنرهای نمایشی گلستان؛

دامنه وسیع‌تری از اندیشه ها را به کار می‌گیرم

برای عبور از مشکلات این روزهای هنرهای نمایشی استان، تکیه کردن به توانایی اعضای هیئت مدیره کار عقلانی نیست و باید دامنه وسیعتری از اندیشه ها به کار گرفته شوند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر  گلستان، پس از برگزاری انتخابات و نشست اعضای منتخب، مسئولیت‌ اعضای هیئت مدیره مشخص و مهدی صمدی به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان انتخاب شد. به همین بهانه گفتگویی را با ایشان ترتیب داده ایم که می‌خوانید. 


لطفا خودتان را برای مخاطبین معرفی کنید؟

سید محمد مهدی صمدی هستم و بیشتر دوستان با ترکیب مهدی صمدی راحت‌تر هستند. بنده متولد اردیبهشت هزاروسیصدوشصت و اهل روستای دوست داشتنی و زیبای حیدرآباد گرگان هستم. پای من از سال 77 با حضور در کلاس بازیگری رامتین خداپناهی  به تالار فاخر و ارزشمند فخرالدین اسعد گرگانی باز شد و طبق روال آن زمان، سالها حاضر شدن در کارگاه ها و کلاس های آموزشی و همچنین جلسات هفتگی انجمن که رویکرد آموزشی داشت برای ورود به گروه های تئاتر امری اجتناب ناپذیر بود و بنده هم این مسیر را طی کردم و اولین بار در سال 83 با نمایش  «سی ام اسفند سال کبیسه» به کارگردانی غلامعلی رضایی به طور حرفه ای و در قالب شانزدهمین جشنواره تئاتر استان روی صحنه تالار فخرالدین رفتم که آن زمان برای ما به اندازه دریافت اسکار هیجان انگیز بود و به راحتی امروز به دست نمیامد. از آن موقع تا به امروز در بیش از 60 اثر نمایشی و بیش از 30 فیلم در ژانرهای مختلف و با عناوین مختلف حضور داشته ام که در اکثر آنها به عنوان بازیگر و بعضا نویسنده و کارگردان بوده ام. خدا را شاکرم که در این سال‌ها در جایگاه بازیگر توفیق این را داشتم که ژانرهای مختلف نمایشی را تجربه کنم و در این مسیر موفق به کسب رتبه های برتر بازیگری مرد در جشنواره های تئاتر خیابانی استان سال 90، تئاتر صحنه ای استان سالهای 92 و 98، نمایشنامه خوانی و اتودهای نمایشی استان سال 89، تئاتر کودک و نوجوان کشور سال 91، تئاتر عروسکی کشور سال91، تئاتر کوتاه منطقه 4 کشور سال 90، تئاتر دفاع مقدس منطقه 3 کشور سال 89، تئاتر امیدهای جوان سال 88 و عناوین دیگر شده ام... در حال حاضر عضو هسته مرکزی گروه  تئاتر پرافتخار آوار، مدیر و مدرس آموزشگاه هنرهای نمایشی سینمایش و رئیس هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان در خدمت شما هستم.

انگیزه شما برای حضور در هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان چه بود؟

مسلما هر موجودی برای بهتر شدن محیطی که در آن مشغول زیستن است اقدام می‌کند و بنده هم مهمترین علت حضورم در هیئت مدیره انجمن نمایش، تلاش برای بهتر شدن حال هنرمندان تئاتر و بیشتر از آن خود تئاتر که همه شاهد بدحالی و بیماری آن مخصوصا در شهرستان ها هستیم بوده است. بنده به لطف اعتماد عزیزان در دو دوره گذشته انجمن حضور داشتم که در چهار سال گذشته توانستیم با تلاش های آقای ملک محمودی مسئول امور مالی انجمن، نواقص بخش مالی را برطرف کنیم و یک سازوکار شفاف را تعریف و در اختیار گروه های ثبتی قرار بدهیم. همچنین دراین دو دوره تلاش فراوانی از سوی آقای رستمانی به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی در احقاق حقوق هنرمندان شهرستانی در مناسبات و فرصت‌های مختلف در مواجهه با مرکز نشینان صورت گرفته است که از هر دوی آنها قدردانی میکنم اما برای خوب شدن حال تئاتر استان ما نیاز به اراده وسیع تری داریم. باید همه توانمندی های هنرمندان نمایش به اجماع در آید و در مسیر پیشبرد اهداف از آنها بهره برده شود. انشالله با ترکیب جدید هیئت مدیره انجمن و هیئت رئیسه مجمع می‌توان به روی دادن اتفاقات خوشایند امیدوار بود.

چطور با حضور پیشکسوتان در اعضای هیئت مدیره شما به عنوان رئیس انتخاب شدید؟

حقیقتا واژه رئیس برای من سنگین است و خودم این را قبول دارم که با حضور پیشکسوت بلند آوازه ای همچون الله قلی نظری کمی عجیب به نظر می‌رسد که بنده به عنوان رئیس انتخاب شوم. در واقع هدف بنده و بقیه جوانترها ایجاد نشاط و تلاش مضاعف برای رسیدن به اهداف انجمن میباشد اما مهمتر از هر چیز این فرصت توسط خود پیشکسوتان برای ما مهیا شده و از این بابت از آنها خصوصا جناب نظری قدردانی میکنم. به هر حال این وظیفه سنگینی است چرا که بنده خودم سالها به عملکرد انجمن نقد داشتم و اینک وقت آن رسیده تا هر آنچه برای بهتر شدن حال تئاتر استان در ذهن داشتم با کمک همه هنرمندان گلستان به اجرا در آورم و در این راه از تک تک هنرمندان نمایش استان تقاضای کمک و همراهی را دارم.

با توجه به اینکه نمی‌شود همه برنامه هایتان را در قالب مصاحبه با جزئیات شرح دهید، کمی از برنامه هایتان برای برون رفت از مشکلات عدیده هنرهای نمایشی در استان خصوصا تامین منابع مالی و ایجاد بازار هدف جهت ارائه آثار هنری را مختصرا توضیح دهید؟

ساز و کار تولید و عرضه محصولات هنری در کشور ما متاسفانه مسیر مشخصی ندارد و تولیدکنندگان این آثار بنابه استعداد و توانایی شخصی و به شکل خلاقانه مسیرهایی را کشف می‌کنند و بعضا از آن بهره می‌برند اما بخش اعظم تولیدات در زمان عرضه دچار سردرگمی هستند که بخش مهمی از این مشکل برمی‌گردد به نبود یا کمبود تقاضا و بازار هدف مشخص... تئاتر کالایی نیست که خریدار نداشته باشد بلکه امروزه به علل مختلف جایگاه تئاتر در سبد خانوار به خطر افتاده است. در خصوص برنامه ها همانطور که گفتید در قالب مصاحبه قابل ارائه کامل نیست اما به طور کلی عرض میکنم مهمترین برنامه بنده تشکیل اصناف و کارگروه های تخصصی در بخش‌های مختلف جهت بهره بردن از تمام نیروهای نهفته و خاموش استان میباشد. همه ما می‌دانیم که افراد توانمندی چه جوان و چه پیشکسوت در استان حضور دارند که در تصمیمات و سیاست گذاری‌ها سهمی ندارند اما توانایی بالایی دارند، از طرفی مسلما برای عبور از مشکلات این روزهای هنرهای نمایشی استان، تکیه کردن به توانایی اعضای هیئت مدیره کار عقلانی نیست و باید دامنه وسیعتری از اندیشه ها به کار گرفته شوند. برای رسیدن به منابع مالی نیز طرح هایی را برای ارائه به هیئت مدیره آماده کرده ام که انشالله در صورت تصویب حتما آنها را رسانه ای خواهیم کرد و البته این را عرض کنم خدمت همه هنرمندان نمایش استان که بعد از صحبت با اکثر اعضا متوجه این شدم که این اراده در انجمن وجود دارد تا از طرح های کاربردی همه هنرمندان جهت پیشرفت تئاتر استان استقبال کنند.

با توجه به اینکه انجمن از مجرای گروه های ثبتی متولد می‌شود نظرتان در مورد مطالبات هنرمندان مستقل چیست؟

اصلا اصطلاح هنرمند مستقل اصطلاح غلطی است چرا که هنرمند غیرمستقل نباید وجود داشته باشد. همه هنرمندان باید مستقل باشند چرا که وابستگی باعث می‌شود هنر انسان به چاپلوسی آلوده شود اما در خصوص عزیزانی که گروهشان را به ثبت نرساندند همچنان علاقه مند هستم هر چه زودتر برای این کار اقدام نمایند هر چند که وقتی پای حرفشان می‌نشینی و از ثبت کردن گروه در سال‌های متوالی سخن می‌گویند شرمنده می‌شویم اما طبق آیین نامه ها و دستورالعمل های بالادستی اکثر حمایت‌ها به سمت گروه‌های ثبتی هدایت می‌شود و در واقع ثبت شدن گروه به مثابه شناسنامه دار شدن آن است، هر چند که شناسنامه هنرمند باید اثر او باشد نه ثبت در سیستم. به هر حال حتی اگر گروهی باز هم ثبت نشده اما شاهد فعالیت او در عرصه نمایش هستیم به نظر من باید بدون تفاوت گذاشتن، آنها را از حمایت های دولتی بی بهره نگذاریم.

به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی گلستان چه درخواستی از هنرمندان نمایش گلستان دارید؟

درخواست و مطالبه باید از سوی آنها باشد نه ما، آنها هستند که باید مدام از ما پاسخ بخواهند. مهمترین خواسته من از خانواده تئاتر استان که تک تک آنها برای من عزیز و محترم هستند این است که روحیه مطالبه گری خودشان را از دست ندهند، برای احقاق حقوق خود تلاش کنند و از همه مسئولین چه عزیزان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و چه دوستان در انجمن و مجمع پاسخ بخواهند. ناامید نباشند و همدیگر را دوست داشته باشند، چرا که ما جمعیت کوچکی هستیم در این دنیای بزرگ که در کنار هم در یک سرزمین جادویی به نام تئاتر زندگی میکنیم.

و کلام آخر؟
هیچ چیز بیشتر از دیدن لبخند و شادی هنرمندان تئاتر برایم خوشایند نیست و آرزو میکنم هر چه زودتر سالن های تئاتر مملو از تماشاچی باشد و ما شاهد شوق و ذوق هنرمندان دوست داشتنی تئاتر استان باشیم.




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به دبیری سید مهدی صمدی از ۲۹ آبانماه تا ۲ آذرماه در دو بخش صحنه ای و خیابانی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و نهایتا ۵ اثر از گلستان به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

|

به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت
به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، نمایش «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر با بازنویسی، طراحی و کارگردانی فرشید مصدق از ۲ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران