در حال بارگذاری ...
با محوریت قرآن کریم و یاد خداوند

پرفورمنس «تطمئن القلوب» در شهرستان گرگان اجرا شد

پرفورمنس «تطمئن القلوب» یک رویداد معنوی؛ هم‌زمان با ماه مبارک رمضان و در راستای برنامه‌های هفته قرآن و عترت استان گلستان به همت جمعی از هنرمندانی گلستانی، در میدان‌های شهرداری و ولی‌عصر(ع) شهرستان گرگان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان و به نقل از روابط عمومی گروه اجرایی، پرفورمنس «تطمئن القلوب» یک رویداد معنوی؛ به همت گروه قرآن و عترت و معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و همکاری دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ امروز سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه در ساعت های 12:00 تا 13:00 و 18:00 تا 19:00 در میدان‌های شهرداری و ولی‌عصر(عج) شهرستان گرگان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به اجرا رسید.

«سید حسن حسینی نژاد» ایده پرداز و کارگردان پرفورمنس «تطمئن القلوب» یک رویداد معنوی ؛ درباره این اثر،گفت:یاد خدا که همان «ذکر» باشد یکی از ویژگی‌های معتقدان حقیقی خداوند متعال است که در قرآن کریم نیز به این حقیقت اشاره‌شده و دستور به یاد نمودن خدا و عدم فراموشی حضرت حق‌تعالی را داده و حتی در قسمتی از آیات نیز انسان را متوجه به این امر کرده که اگر می‌خواهی من(خدا)شما را فراموش نکنم،پس مرا یاد کنید تا شمارا یاد کنم.

وی افزود:در این راستا،یکی از باارزش‌ترین یاد کردن‌ها «قرائت قرآن» است و این کار به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که خداوند درباره آن در آیه ۲۰ سوره مزمل می‌فرماید:آنچه برای شما میسر است قرآن بخوانید و همچنین در سوره‌ی رعد آیه ۲۸ ذکرشده که یاد خداوند آرام‌بخش دل‌ها است.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه تلاوت و تدبر روزانه و انس با قرآن کریم یکی از بهترین راهکارها برای مواجهه با خطرات و آسیب‌های زندگی ماشینی و روزمرگی‌های حاصل از آن و کمکی برای رسیدن به آرامش است،ادامه داد:پس از بررسی‌های متعدد درباره راه‌های مؤثر برای انس مردم با قرآن و ایجاد فضایی برای یادآوری و توجه به خداوند متعال و قدم برداشتن در مسیر ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه؛ کوشیده شد پرفورمنسی ایده پردازی شود که در عین سادگی و بهره‌مندی از نشانه‌های آشنا در فرهنگ ایرانی اسلامی،بتواند به‌سرعت محتوای خود را به مخاطبان عبوری در خیابان منتقل کند.

وی درباره نحوه‌ی اجرای این پرفورمنس نمایشی،گفت:جمعی از افراد با چهره و پوشش‌های یکسان در زوایایی از میدان‌ها نشستند؛ در مقابل کلیه این افراد رحل و قرآنی به چشم می‌خورد و آن‌ها بدون توجه به هیاهوی شهری مشغول به تلاوت قرآن بودند و در میانه‌ی این جمعیت تابلوی با محتوای «الا بذکرالله تطمئن القلوب» به چشم می‌خورد.

حسینی نژاد سپس ضمن اشاره به استقبال قابل توجه شهروندان گرگانی؛ درباره عوامل اجرایی اثر،گفت:پارسا رستگار،ابوالفضل دیلمی،متین رحیمیان،حسین رایج،زهرا ملک حسینی،النازحمید زاده،زهرا بهلول،رویاقاسمعلی،ساحل دزیانی،هدیه بابایی به عنوان اجراگر و نیز «معید مرگان پور» مستند سازی و تدوین و «فرزانه شاهینی» ساخت لوازم اجرا را بر عهده داشتند.

وی در پایان همچنین با قدردانی از گروه هنری «نقاب» به سرپرستی «محمد نقابی» و تشکر از کلیه افرادی که در شکل گیری این اثر نقش داشتند،گفت:پرفورمنس به لحاظ لغوی به معنای اجرا است اما در هنرهای نمایشی؛ گونه‌ای اجرایی است که در آن با بهره مندی از انسان و در یک رویداد تعاملی و آنی و در هر زمان و مکانی به دنبال انتقال مفاهیمی به مخاطبش است.

گفتنی است،سید حسن حسینی نژاد از هنرمندان عرصه‌ی هنرهای نمایشی استان است که تاکنون اجرای پرفورمنس‌های متعددی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی با عناوینی چون پروانگی،حاشیه نشینی،وصیت شهدا به کارکنان دولت،ابراب خودم،گوش شنوا،آخرین انشاء،نه به احتکار خانگی و پیک پنجم را در کارنامه دارد.




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری
یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری

تئاتر گلستان_حسین ضمیری؛ نمایش 《بی هوده》کاری از یاسین رضوانی اثر برگزیده چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر در بهمن ماه ۱۴۰۲ در گرگان روی صحنه رفت. زندگی یک جریان سیال و یک واقعیت غیر قابل انکار است. ...

|

نظرات کاربران