در حال بارگذاری ...
نقد و تحلیل نمایش «پیله­‌های خیس»

پرسش­‌هایی برای آینده

عرفان پهلوانی: نمایش «پیله‌های خیس» به نویسندگی مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان، در نخستین روز از چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، در تئاتر مولوی روی صحنه رفت.

یکی از بارزترین کارویژه‌­های هنر و به­‌ویژه هنرهای نمایشی، ایجاد امید، انگیزه، نشاط و انرژی خوش در جامعه است و کارویژه­ دیگر، هشدار به مردم و مسئولان نسبت به مخاطرات احتمالی پیشِ رو و آینده است. با پذیرش این دو کارویژه، شایسته است که بر داستان نمایش «پیله­‌های خیس» نگاه و درنگی ویژه داشته باشیم:

یک سربازِ یادگار جنگ، که پس از دوران ایثار و جان­‌فدایی برای ارزش­‌هایی گرامی، هم‌­اکنون در خانه‌­ای زیست می‌­کند که نه تنها آباد نیست، در آستانه­ ویرانی است و روزبه­‌روز به نابودی نزدیک‌­تر می­‌شود.... خانه­‌ای که کف آن را آب فراگرفته، تا حدی که باید با چکمه­‌های پلاستیکی در آن راه رفت؛ این خانه به استناد بر دیالوگ­‌های نمایش، در ته لوله‌­ها، شاید نشانه و رمزی از ناکجاویرانی در ته دنیا، جا دارد و افزون بر مرده‌­آب­های نابودگر، حمله­ ویرانگر مورچه‌­ها هم این خانه و خانواده را تهدید می­‌کند و این خانواده­ دو نفره تقریبا مغلوب این تهدید­ها و تسلیم و بازنده­ این بازی شوم ویران‌گرها شده‌­اند....

سرباز ایثارگر نیاز به پرستاری مستمر دارد و بر جهان پیرامون خویش چندان آگاه نیست؛ آن‌­چنان که به روایت داستان نمایش «پیله‌­های خیس»، حتی نمره­ تلفن خانه‌­اش را نمی‌­داند. از همه­ این­ها گذشته، نیروی تازه‌­نفس جوان که به­‌عنوان پرستار وارد این خانه می­‌شود، گر چه نام «نجیب» بر خویش دارد، اما از راهی دور و یخ­‌زده آمده است و حتی خون درون رگ­هایش یخ زده­‌اند. نجیب با آزاد، که نام سرباز ایثارگر است و گویا در جنگ با سه گلوله چشم سر بر این زیست بسته است و تنها در ذهن همسرش و نجیب جاری است، وارد چالش می‌­شود و یکی از چالش‌­های ایشان بر سر جنازه‌­ای است که در اتاقی دیگر قرار دارد و بوی تعفن آن فضا را آلوده کرده است....

اکنون پرسش این­جاست: با روایت این داستان، از هر آیین و نژادی که باشیم و به هر مرام و منشی که رفتار کنیم، چگونه می‌­توان نسل جوان و آینده­‌ساز را به جان‌فشانی برای حفظ کیان خانواده و میهن و ارزش‌­ها امیدوار ساخت و شور و انگیزه­ آباد کردن را در جان ایشان نهادینه کرد؟!

افکت چکه کردن آب و فضای سپید و شتک­‌های نور قرمز در آغاز اجرای این نمایش، فضای گیرا و از نگاه دیداری، چشم­‌نوازی را آفرید اما در ادامه لزوم دانشی یا زیبایی‌­شناسانه­ تیتراژ سینمایی که برگرفته از هنر-صنعت سینما و رسانه­ تلویزیون است و به‌­واسطه­ ویدیوپروژکشن به دیده­ تماشاگران رسید، به هیچ روی دریافت نشد. تکنیک و تمهید به کار گرفته شده در طراحی صحنه­ این نمایش، برای بازنمایی آب­گرفتگی زمینِ رویدادگاه نمایش ستایش­‌برانگیز است و چه بهتر خواهد شد اگر بازیگر مرد نمایش «پیله‌­های خیس»، در زمینه­ فن بیان، آموزش و پرورشی ژرف و دقیق بیابد.

یادمان باشد طرح پرسش و چالش، حق ما اهل هنر است، اما نمی‌­شاید و نمی‌­برازد که مردمان را از گرامی‌­داشت ارزش­های ناب و راستین، و صد البته که نه خرافات پوچ و واهی، دلسرد سازیم.




مطالب مرتبط

به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت
به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، نمایش «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر با بازنویسی، طراحی و کارگردانی فرشید مصدق از ۲ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی روی صحنه رفت.

|

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به دبیری سید مهدی صمدی از ۲۹ آبانماه تا ۲ آذرماه در دو بخش صحنه ای و خیابانی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و نهایتا ۵ اثر از گلستان به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

|

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت داوران و بدون اولویت؛ نمایش های «بی هوده» از گرگان، «پینو» از علی آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش های «میم» از بندرگز و ...

|

نظرات کاربران