در حال بارگذاری ...
...

فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گلستان منتشر شد

فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گلستان منتشر شد

فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گلستان توسط انجمن هنرهای نمایشی منتشر شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، با توجه به اینکه هنوز دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گلستان توسط شورای سیاست گذاری این رویداد معرفی نگردیده است، هیئت مدیره انجمن، فراخوان جشنواره تئاتر امسال را منتشر نموده است. 
در مشروح فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گلستان اینطور آمده است:

جشنواره تئاتر استانی به عنوان با سابقه‌ترین و مهمترین رویداد تئاتری استان‌ها، جایگاه مهمی برای رشد و توسعه تئاتر با توجه به شاخصه‌های ملی، قومی، منطقه‌ای و جغرافیایی بوده است. برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این جایگاه، ارتقاء تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش آن تأکید دارد. در سال‌های اخیر این جشنواره بر ایجاد بستری برای بروز و ظهور بخش مهمی از اجراهای عمومی یک سال و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی، تقویت و حمایت از گروه‌های اجرایی متمرکز شده است.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با استعانت از درگاه حضرت حق و با توجه به سیاست های مرکز هنرهای نمایشی و در جهت روشن نگهداشتن چراغ تئاتر و تقویت و حمایت از گروه های نمایشی و اجراهای عمومی ارزشمند ، پس از هم اندیشی و بهره گیری از خرد جمعی ، با همکاری موسسه هنرمندان انجمن هنرهای نمایشی گلستان و با مشارکت گروه‌های نمایشی سراسر استان ، فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گلستان را به شرح زیر اعلام می دارد.


اهداف جشنواره :
- رونق بخشیدن به اجرای عمومی آثار نمایشی .
- گردهمایی بهترین آثارتولید شده استان دریک سال گذشته در قالب رقابتی سالم .
- رشد وتوسعه تئاتر با توجه به بومی سازی ظرفیت های فرهنگی، منطقه ای و جغرافیایی .
- ساماندهی فعالیت‌های نمایشی و حمایت از هنرمندان و گروه های نمایشی .
- توجه جدی به شیوه های گوناگون نمایشی .


محورها و موضوعات مورد تاکید جشنواره: 
انتخاب موضوع و مضامین آزاد است .
آثار با موضوعات زیر در اولویت انتخاب  قرار خواهند گرفت :
-   موضوعات مرتبط با شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم)
-  آسیب های اجتماعی ( اعتیاد ، طلاق ، خودکشی ، کودکان کار، حاشیه نشینی و فضای مجازی )
-  امید و نشاط اجتماعی .
-  خانواده ایرانی ، زندگی سالم به سبک ایرانی اسلامی.
-  ازدواج جوانان ، تقبیح سقط جنین  ، جوانی جمعیت و تحکیم بنیان خانواده.
- نقش زنان در پیشرانی اجتماعی و پیشرفت معنوی جامعه. -  الگوهای فرهنگی ، دینی و اجتماعی با تاکید بر انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس ، سرداران و  شهدای مطرح استان و شهدای حادثه بالگرد ریاست جمهور .
- افزایش پایبندی به عفاف و حجاب اسلامی .
- ترویج فرهنگ نماز ، عبادت ومعنویت .
- ضرورت افزایش جمعیت .
- نقش مقاومت در مقابله با استکبار بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی .
- توجه به زمینه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فرهنگ ایرانی- اسلامی و بهره گیری از مضامین بومی و استانی.
- نگاه کاوشگرانه به مضامین اجتماعی در جهت ترویج ارزش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دینی‌ ،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انسانی ، اخلاق  اجتماعی ، مشارکت‌های جمعی و امید به آینده .
- استفاده از بسترهای فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، تاریخی ، ادبی ، اقتصادی ، سیاسی ، آداب و رسوم و سنت‌های در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان گلستان.


بخشهای جشنواره :
۱. بخش صحنه ای ( رقابتی )
۲. بخش خیابانی ( رقابتی )
۳. بخش ویژه نمایش رادیویی ( رقابتی )
۴. بخش مهمان ( غیر رقابتی )
۵. بخش نمایشگاه عکس تئاتر " 10 سال خاطره " ( رقابتی )

شرایط و ضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور:
۱. نمایشهای برگزیده هر بخش به دبیرخانه جشنواره بین المللی فجر جهت حضور در جشنواره منطقه ای معرفی خواهند شد.
تبصره : این جشنواره صرفاً میزبان یک اثر در بخش صحنه ای و یک اثر در بخش خیابانی از هر کارگردان خواهد بود.
۲. اولویت پذیرش آثار توسط هیات انتخاب جشنواره ، با نمایش‌هایی است که به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و با بهره‌ گیری از روشهای جریانات روز تولید شده باشد. ( پرداختن به فرهنگ، هنر و تمدن اقوام گلستان، افتخاری است برای سی و پنجمین جشنواره ی تئاتر گلستان و ایران در راه جهانی شدن)
۳. ارائه مجوز کتبی نویسنده یا ناشر برای شرکت در جشنواره از سوی کارگردان و گروه متقاضی ، به دبیرخانه جشنواره استان و حفظ حقوق معنوی نویسنده در اقلام تبلیغاتی نمایش‌ها الزامی است . 
۴. متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده ، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند. در صورت عدم رعایت این مهم ، مسئولیت هر گونه عدم شفاف‌سازی متوجه نویسنده و کارگردان اثر خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید.
۵. سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گلستان ، مختص آثار ایرانی و یا اقتباسی می باشد که اجرای عمومی آنها در فاصله زمانی اتمام سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان (آذرماه 1402) تا آخرین مهلت ارسال اثر مندرج در این فراخوان حداقل ۵ نوبت به انجام رسیده باشد و اطلاعات نمایش در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر، صفحه گلستان درج شده باشد. ( در صورت عدم اجرا به علت کمبود فضا ، پروانه نمایش اثر می‌بایست قبل از ارسال به جشنواره صادر شده باشد و گروه متعهد می‌شود بعد از حضور در جشنواره اجرای عمومی خود را در اولین فرصت ممکن به انجام برساند .)
۶. هرکارگردان تنها ازطریق یکی از روش های زیر ، میتواند متقاضی حضور درجشنواره بین‌المللی فجر باشد و جشنواره تئاتر فجر صرفا میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.
الف : از طریق جشنواره استانی ، حضور در فرایند انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره استانی ، منطقه ای و انتخاب برای جشنواره بین‌المللی فجر.
ب : تقاضای مستقیم برای حضور در یکی از بخش های صحنه ای و خیابانی بین‌المللی تئاتر فجر با توجه به فراخوان چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فجر ( که متعاقبا از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد ) .
۷. به هر گروه نمایشی راه یافته به بخش اصلی جشنواره ، طبق پارامترهایی چون :" میزان مسافت با محل اجرای جشنواره ، تعداد بازیگر و عوامل اجرایی ، استفاده از متون اورجینال نویسنده بومی ، میزان اهمیت دادن و هزینه کرد در عناصر طراحی صحنه ، طراحی نور ، طراحی لباس ، موسیقی ، گریم ، طراحی پوستر و بروشور و ... "  مطابق پیشنهاد  هیات بازبینی و با نظر دبیر و ستاد اجرایی جشنواره ، کمک هزینه تولید ، برای آثار صحنه ای حداقل صد میلیون و حداکثر صد و پنجاه میلیون ریال و خیابانی حداقل پنجاه میلیون و حداکثر هشتاد میلیون ریال پرداخت خواهد شد .
۸. به اثر یا  آثار برگزیده جشنواره که بتواند به جشنواره منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند. افزون برکمک هزینه مرحله استانی ، مبلغی به عنوان کمک هزینه حضور در جشنواره ، از سوی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و انجمن هنر های نمایشی گلستان پرداخت خواهد شد.

جوایز :
جوایز مسابقه صحنه :
- در بخش های:  نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بازیگری مرد، بازیگری زن، طراحی صحنه، طراحی نور، چهره‌آرایی، طراحی لباس، موسیقی و جلوه های شنیداری، طراحی پوستر، بروشور و طراحی حرکت، یک دیپلم افتخار و یک تقدیر در هر بخش  همراه با جایزه نقدی به برگزیدگان اهدا خواهد شد .

جوایز مسابقه خیابانی :
- در بخش های:  طراحی ایده یا نویسندگی، کارگردانی، بازیگری مرد، بازیگری زن، طراحی فضا، طراحی لباس، چهره‌آرایی، موسیقی و جلوه های شنیداری، طراحی پوستر و بروشور، یک دیپلم افتخار و یک تقدیر در هر بخش همراه با جایزه نقدی به برگزیدگان اهدا خواهد شد .

جوایزه ویژِه :
- جایزه ویژه منتقدین:  در این بخش یک اثر به انتخاب منتقدین جشنواره به عنوان اثر برگزیده معرفی و لوح تقدیر و جایزه نقدی به گروه اهدا خواهد شد .
- جایزه ویژه تماشاگران:  در راستای اهمیت به سلیقه تماشاگران تئاتر، در این بخش یک اثر به انتخاب تماشاگران جشنواره به عنوان برگزیده معرفی و لوح تقدیر و جایزه نقدی به گروه اهدا خواهد شد .
- جایزه ویژه تهیه کنندگی: در راستای احترام و انگیزه بخشی به سرمایه گذاران و تهیه کنندگان هنری، در این بخش به تهیه کنندگان آثار منتخب که به جشنواره منطقه ای فجر راه پیدا می کنند، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا خواهد شد .
- جایزه ویژه منتقد برتر: در این بخش در راستای تقویت موضوع نقد هنری، به انتخاب هیئت منتقدان جشنواره، به یک منتقد که در جلسات نقد و بررسی حضور فعال، مستمر و تاثیر گذار داشته باشد لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا خواهد شد .

- بخش ویژه نمایش های رادیویی (رادیوتئاتر)
در راستای اهمیت دادن به گونه های گوناگون اجرایی و در نظر گرفتن پتانسیل هنرمندان نمایش رادیویی استان و موفقیت هرچه بیشتر و حضور پر رنگ تر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش های گوناگون و همکاری با صدا و سیمای استان گلستان بخش ویژه نمایش رادیویی برای نخستین بار به صورت رقابتی در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان برگزار می گردد، در همین راستا در این بخش هنرمندانی که علاقمند به تولید آثار رادیویی می باشند می توانند با تولید آثار تازه و با استفاده از نمایشنامه های بومی و یا اقتباسی در این بخش شرکت نمایند ، این بخش میزبان حداکثر 5  اثر خواهد بود و یک اثر به عنوان اثر برتر به بخش رادیویی جشنواره بین المللی فجر معرفی می گردد . به هر اثر راه یافته در این بخش طبق نظر ستاد اجرایی جشنواره حداقل سی میلیون و حداکثر پنجاه میلیون ریال کمک هزینه تولید پرداخت خواهد شد .
شرایط حضور:
- صرفاً آثاری که در یک سال اخیر تولید شده و پیش‌تر در هیچ جشنواره‌ای شرکت نداشته ‌اند می‌توانند متقاضی حضور در بخشِ رادیو تئاتر باشند.
- دبیرخانه جشنواره ، کارگردان را صاحب اثر می‌داند و تقاضای حضور در جشنواره هم باید توسط کارگردان ارائه شود.
- هر نمایش می‌بایست به شکل تک ‌قسمتی بوده و مدت‌زمان آن حداقل 30 و حداکثر 45 دقیقه باشد.
- جشنواره صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.
- اثرِ منتخب در صورت برخورداری از کیفیت مطلوب فنی و محتوایی، به شبکه‌های رادیویی جهت پخش معرفی خواهند شد.
- آثار انتخاب‌شده می‌بایست به‌صورت زنده و در حضورِ مخاطبان، در قالب رادیوتئاتر همراه با موسیقی و افکت در زمانِ برگزاری جشنواره اجرا شوند و داوری نیز بر اساس همان اجرا انجام می‌شود.


بخش مهمان
- در راستای حمایت از گروه های نمایشی در سطح استان ، شیوه های گوناگون اجرایی و در نظر گرفتن پتانسیل هنرمندان جوان و پیشکسوت هنر های نمایشی، سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گلستان برای نخستین بار بخش مهمان به این رویداد مهم تئاتر استان اضافه گردیده است، در همین راستا هنرمندان علاقمند به تولید آثار خارجی که شرایط حضور در بخش مسابقه را ندارند و یا آثاری که دارای شیوه های اجرایی می باشند که در بخش های رقابتی جشنواره قابل اجرا نیستند، اما دارای کیفیت بالایی می باشند ( نقالی، پرده خوانی، پرفرمنس آرت، هنر های فردی و ... )، یا آثار صحنه ای و خیابانی که تا روز بازبینی جشنواره، پروانه نمایش خود را دریافت ننموده اند اما تا تاریخ برگزاری جشنواره اثر خود را به کیفیت رسانده اند، می توانند در این بخش شرکت نمایند. 
- این بخش به پیشنهاد انجمن هنر های نمایشی استان، تایید دبیر و شورای سیاستگذاری جشنواره، میزبان حداکثر 5  اثر خواهد بود که با نظر ستاد اجرایی جشنواره به هر اثرحداقل سی میلیون و حداکثر هشتاد میلیون ریال کمک هزینه تولید پرداخت خواهد شد .


بخش نمایشگاه عکس تئاتر ( 10 سال خاطره )
عکاسی از هنر های نمایشی به منزله شناسنامه سازی برای این هنر می باشد، در راستای حمایت از هنر عکاسی و اهمیت ثبت شناسنامه آثار نمایشی استان و قدردانی از هنرمندان عکاسی، برای نخستین بار و با هدف کمک به ثبت لحظات و دقایق هنر زنده تئاتر و ارتقای همراهی هنرمندان تئاتر و عکاسی، بخش نمایشگاه عکس تئاتر ( 10 سال خاطره ) همزمان با برگزاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان به صورت رقابتی برگزار می گردد . این مسابقه به عکس نمایش هایی اختصاص دارد که از تاریخ اول فروردین 1393 تا پایان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان در سالن های نمایش سطح استان گلستان ( اجرای عمومی و جشنوارها ) عکاسی شده باشند.

شرایط و ضوابط بخش مسابقه عکس:
۱. هر عکاس می تواند با حدا کثر ۵  اثر رنگی یا سیاه و سفید متقاضی حضور در مسابقه و نمایشگاه باشد.
۲. ویرایش عکس ها فقط در حد اصلاح رنگ، نور، وضوح و کادربندی مجاز است. جابجایی عناصر تصویر یا تلفیق چند عکس با یکدیگر مورد قبول دبیرخانه نیست و اثر مورد نظر مورد داوری قرار نخواهد گرفت.
۳. ارسال اثر به منزله قبول شرایط و مقررات جشنواره است.
۴. آثار راه یافته به مسابقه توسط ستاد جشنواره در قطع 50  در 70 سانتیمتر ( عمودی یا افقی ) چاپ شده و در محل برگزاری جشنواره به نمایش در خواهد آمد . (عکس ها باید دارای کیفیت کافی برای چاپ در قطع اعلام شده باشند )
۵. دبیرخانه جشنواره برای استفاده از آثار راه یافته به مسابقه و نمایشگاه جهت چاپ در کتاب و رویدادهای مرتبط با جشنواره با ذکر نام عکاس مجاز است.
۶. عکس هایی که در حین جشنواره سی و پنجم گرفته می شوند به صورت فایل و بدون چاپ داوری خواهند شد .
جوایزه :  
- یک دیپلم افتخار، یک تقدیر به همراه جایزه نقدی برای عکس های منتخب .

گاه‌شمار بخش نمایشگاه عکاسی: 
- آخرین مهلت ارائه فایل عکس ها جهت چاپ برای نمایشگاه به دبیرخانه : 10 مهرماه 1403.
- آخرین مهلت ارائه فایل عکس های غیرچاپی گرفته شده در حین جشنواره برای داوری به دبیرخانه: 5 ساعت پس از پایان آخرین اجرای جشنواره سی و پنجم.

تمامی گروهای نمایشی متقاضی، می‌توانند فرم درخواست شرکت در جشنواره را در  درگاه استانی تکمیل و یا به دبیرخانه جشنواره مراجعه نمایند .
آدرس درگاه گلستان :      golestan.theater.ir 
آدرس دبیرخانه: گرگان، تالار فخرالدین اسعد گرگانی، دفتر دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان گلستان.

بازبینی تمامی آثار به انتخاب کارگردان می تواند از طریق فیلم و یا به صورت حضوری  انجام شود. 
   تبصره : آثار باید بدون قطع فیلمبرداری شده باشند. 


گاه‌شمار برگزاری جشنواره: 
- آخرین مهلت تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره و ارائه پروانه اجرا به دبیرخانه: 10 مهرماه 1403
- بازبینی آثار متقاضی شرکت در جشنواره توسط هیئت داوران: تا 20 مهر ماه 1403
- زمان برگزاری جشنواره: آبان ماه 1403