در حال بارگذاری ...
...

اعطای نشان درجه یک هنری به الله قلی نظری بازیگر پیشکسوت گلستان

شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور  با بررسی سوابق و فعالیت های الله قلی نظری گواهینامه درجه یک هنری در رشته ی بازیگری نمایش را به او اعطا کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با بررسی سوابق و فعالیت های الله قلی نظری گواهینامه درجه یک هنری در رشته بازیگری نمایش به او اعطا کرد.

الله‌قلی نظری، هنرمند پیشکسوت استان گلستان، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸ و در سن ۱۶ سالگی با حضور در دوره‌های بازیگری مرکز آموزش تئاتر آن دوران در گرگان آغاز کرد.

بازیگری و کارگردانی تئاتر، مدیریت تالار فخرالدین اسعد گرگانی، عضویت در شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر، مسئولیت ادوار مختلفی از انجمن هنرهای نمایشی، دبیری چندین دوره از جشنواره های تئاتر فجر استانی، بسیج و ... تنها بخشی از فعالیت‌های او به شمار می‌آید.

الله‌قلی نظری اکنون در پنجاه و چهارمین سال حضورش در عرصه هنرهای نمایشی، درباره اولین مواجهه‌اش با هنر نمایش می‌گوید: «زمانی که نوجوان بودم گروه‌های تعزیه‌خوان رفت و آمد زیادی در محل زندگی ما داشتند. کم کم با آن‌ها آشنا شدم  و برای اولین بار در 6 سالگی با پیشنهاد آن‌ها نقش پسر ازرق شامی را بازی کردم.»

نظری ادامه می‌دهد: «در واقع اولین حضور من به عنوان بازیگر در صحنه تعزیه اتفاق افتاد. پس از آن در سال ۱۳۴۶ زمانی که از طرف مدرسه به تماشای یک اثر سیاه‌بازی نشستم. از تماشای اثر شور و شوق غیرقابل وصفی داشتم و از همان زمان بود که احساس کردم به این هنر علاقه‌مند شده‌ام. در واقع حضور در نمایش تعزیه و تماشای یک اثر نمایش ایرانی انگیزه من برای ادامه فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی بود.»

او می‌افزاید: «در سال ۱۳۴۸ اولین آموزشگاه بازیگری در گرگان تاسیس شد. من برای آموزش به آنجا رفتم و نزد استادانی چون سعید نیکپور و زنده‌یاد مسعود فقیه آموزش بازیگری دیدم. در همان سال با بازی در نمایشی به کارگردانی محمد سلیمیان روی صحنه رفتم و پس از آن تاکنون به صورت پیوسته به عنوان بازیگر و کارگردان مشغول هستم. حتی در زمان خدمت سربازی نیز به ضرورت برای سربازان اجراهای نمایشی داشتم. درواقع در طول تمامی این سال‌ها زمانی نبوده است که از تئاتر دور باشم.»

نظری می‌گوید: «در سال ۱۳۵۷ و همزمان با تاسیس سالن فخرالدین اسعد گرگانی، در آزمون فرهنگ و ارشاد شرکت کردم و به عنوان بازیگر رسمی این سازمان پذیرفته شدم و به خانواده فرهنگ و هنر آن دوران پیوستم.»

گلستان تئاتر دریافت نشان درجه یک هنری را به این هنرمند پرتلاش تئاتر کشورمان تبریک می گوید.