در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «رعنا و توت فرنگی های وحشی»

دغدغه‌های اجتماعی نویسنده و کارگردان محترم بسیار مبارک است

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گلستان، نمایش «رعنا و توت فرنگی های وحشی» به نویسندگی و کارگردانی حمید مصدق در روز نخست برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان و به عنوان اولین نمایش در تالار نگاه مجموعه تئاتر شهر گرگان به روی صحنه رفت. مجتبی طالبی نویسنده، کارگردان، سرپرست واحد نمایش رادیو گلستان و مدرس دانشگاه در خصوص این نمایش یادداشتی را منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید.

1 . دغدغه های اجتماعی نویسنده و کارگردان محترم بسیار مبارک است . روایت سه زندگی، از سه زندانی که به هم مرتبط اند و زنانی که  نقش آفرین هر روایت اند ... یکی خواهر ، یکی وکیل و یکی خبرنگار ... و هر سه روایت را یک زن بازی می کند و القای انسجام دغدغه های زنان ! که البته می توانست پررنگ تر و هنرمندانه تر بیان گردد ...
2 . توجه به بازیگران نسبتا جدید و جوان یکی از بهترین حرکت های این گروه و کارگردان این اثر بود و انصافا نقش ها از پس دیالوگ ها برآمده و حق مطلب را ادا کردند . اگر چه در دقایق نخستین اندکی خستگی از طولانی بودن و یکنواخت بودن صحنه ها احساس می شد، اما این آسیب رفع  و در نیمه ی دوم نمایش ، صحنه ها پرتحرک تر ، متن منسجم تر و بازی ها پخته تر شد . ( نقش آفرینی دو بازیگر زن / که یکی مرد پوش قصه بود، قابل تقدیر است . )
3 . نورپردازی منطقی و استفاده درست از آکسسوار صحنه ، چشم را خسته نمی کرد اگر چه در طراحی صحنه می شد خلاقانه تر و نشانه شناسانه تر رفتارکرد .
4 . متن دست روی سه آسیب مهم اجتماعی گذاشته بود ...
الف ) جوانی که خود را صاحب فکری قوی می دانست اما دست روزگار او را بزه کار کرده بود و خواهر دغدغه مندش باید او را نجات می داد ... ( اگر چه خواهر در فراز و نشیب داستان ، خود یاریگربرادر بزه کارش می شود و درچهارچوب فکری او اقدام می کند که البته روایتی درست از معظلات اجتماعی است .)
ب ) جوانی که گرفتار خشونت است و تن به جبر جغرافیای زندگی خود داده و وکیلی که می خواهد او را برهاند .
ج ) جوانی که بخاطر عشق ، به معشوقه اش آسیب رسانده است! و خبرنگاری که می خواهد قصه ی او را رسانه ای کند ...
همه ی روایت ها خوب و منطقی پیش می رود ، با فراز و نشیب ها و خط درست روایت داستان و انتقادات هنرمندانه و زیرکانه اجتماعی مبتنی بر نگرشی روانشناسانه ! و  انسان ذوق زده می شود که خدایا شکر ! بالاخره هنرتاتر ، رنگ و بوی مردمی گرفت و روایتگر مصائب اجتماعی شد.
اما این خرسندی دیری نمی پاید و باز همان ادبیات همیشگی روشنفکری در تاتر ، شعر ، فلسفه ، علوم اجتماعی و حتی روانشناسی و باز فاصله گرفتن از محیط بومی خودمان با پیام ها و شعارهای بعضا فمنیستی و دیالوگ های شعرگونه که تاتر را تبدیل به دفترخاطرات می کند !...
نمایشی که آنقدر گویا هست که ذهن مخاطب را به مشکلات و مصائب اجتماعی معطوف سازد ، چه دلیلی دارد که در آخرین صحنه ، همه را به خط کند برای نتیجه گیری مستقیم و بعضا شعار زده و تبیین نظرات تکراری در مورد جامعه ، انسان ، دین ، قصاص ، عشق ، زن ... !!
این همان نقطه ی ناهمگون است که می توانست خلاقانه تر پیش رفته و به ذهن مخاطب تلنگر وارد کرده و او را به فکر وادارد نه به پذیرش نتیجه ای که کارگردان ( = نویسنده ) می خواهد .
این نوع مواجهه با محتوا ، نوعی خود زنی محسوب می شود و نویسنده ی خلاقی چون حمید مصدق را درگیر تکرار ها می کند . تکرار هایی که بعضا کلیشه شده اند . کلیشه هایی چون « همیشه پای یک زن در میان است ... » می خواهد اختر باشد ، رعنا، طلعت باشد ، یا هر اسم دیگر ... زن است دیگر ! حتی اگر نامش «فاطمه » باشد ! و تکرار سه باره ی کلمه ی فاطمه که قطعا بی دلیل نیست ! اما چون کدهایی برای نشانه شناسی داده نشده است ، گنگ و نامفهوم به نظر می رسد و هر سخنی در باب آن می تواند درست یا نادرست باشد ! ... من اسمش را می گذارم « هرمنوتیک خسته از فهم ! / یا هرمنوتیک سرگردان » یا اسارت در تکراها و الگوها و کهن الگوهای همیشگی زن !
عرض کردم ؛ هیچ داوری در مورد این کلمه که بار مفهمومی خاص در فرهنگ ما دارد نمی کنم ! آن هم کلمه ای که سه بار تکرار می شود و کاملا بی مقدمه وارد دیالوگ ها می شود و در ردیف آخرین دیالوگ ها قرار می گیرد ... !!!!!
در هر صورت برای نویسنده و کارگردان جوان نمایش « رعنا و توت فرنگی وحشی » آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم دغدغه های اجتماعی آنان به روز تر شده و از مسائل و مصائبی  بگویند که کمتر به آن توجه شده است و روایتگر قصه هایی نو تر، از زندگی انسان باشند.

سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان از 27 تا 30 آبان ماه 1400 در تالار نگاه و تالار فخرالدین اسعد گرگانی مجموعه تئاتر شهر گرگان برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت
به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، نمایش «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر با بازنویسی، طراحی و کارگردانی فرشید مصدق از ۲ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی روی صحنه رفت.

|

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به دبیری سید مهدی صمدی از ۲۹ آبانماه تا ۲ آذرماه در دو بخش صحنه ای و خیابانی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و نهایتا ۵ اثر از گلستان به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

|

نظرات کاربران