در حال بارگذاری ...
یادداشت احسان زرگران کارگردان نمایش

«نصف شبی» با رویکردی جامعه شناختی و روانشناشختی به بررسی دغدغه های دو قشر از جامعه می‌پردازد

احسان زرگران متولد ۱۳۶۰ در شهرستان کردکوی و کارشناس ارشد هنرهای نمایشی با گرایش بازیگری است. زرگران فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۸ در سن ۱۸ سالگی و در رشته تئاتر آغاز کرده است. او با عنوان بازیگر در چندین نمایش اجرای عمومی و همچنین حضور در جشنواره های مختلف استانی از سال ۸۶ تا کنون را تجربه کرده است. زرگران از آغاز فعالیتش تا کنون توانسته است عناوینی همچون  «بازیگر برتر جشنواره دانش آموری استان مازندران_بابل» ،  «بازیگر برتر جشنواره تئاتر امیدهای جوان استان گلستان سال ۸۶» ،  «بازیگر برگزیده جشنواره تئاتر استان گلستان در سال‌های ۹۵ و ۹۷» را کسب نماید.

احسان زرگران کارگردانی نمایشهای  «خرده جنایت های زنا شوهری» اثر اریک امانوئل اشمیت در پلاتوی استاد مشایخی_تهران، «مرگ در می‌زند» اثر وودی آلن سال 86 در شهر مشهد و «نصف شبی» بهمن 1400 در شهر گرگان را در کارنامه ی خود دارد.
همچنین احسان زرگران به عنوان مدیرمسئول آموزشگاه هنرهای نمایش «خیال» نیز مشغول به فعالیت میباشد.

به بهانه ی اجرای عمومی نمایش  «نصف شبی» به کارگردانی احسان زرگران یادداشتی از این کارگردان منتشر شده است که در ادامه میخوانید.

احسان زرگران: ابتدا در خصوص تولید اثر در شرایط کنونی باید عرض کنم این روزها شرایط برای تولید آثار نمایشی خوب نیست و بسیار دشوار شده است. تئاتر یک هنر خاص است که باید هنرمند در یک فضای امن و آرام با استفاده از خلاقیت و بهره بردن از شرایط و امکانات موجود دست به خلق اثر خوب و ماندگار بزند. این امر نیاز به تعامل و رسیدگی بیشتر مسئولین عرصه ی هنر دارد. مسئولین باید حمایت بیشتری را از همه ی هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی داشته باشند تا بستر لازم برای بروز هر چه بهتر آثار درخشان و خلاقیت هنرمندان فراهم شود و در نتیجه شاهد رشد و اعتلای هنر تئاتر در استان و کشور باشیم.
اما در مورد «نصف شبی»... این اثر نمایشی با رویکردی جامعه شناختی و روانشناشختی به بررسی دغدغه های دو قشر از جامعه میپردازد.
تقابل دو نسل با دیدگاهها، تفکرات و خواسته های متمایز. استاد دانشگاه، مردی چهل ساله با توجه به قوانین وضع شده برای رسمی شدن استخدامش باید ازدواج کند و دختری بیست و چهار ساله که به دنبال جوانی که به او قول ازدواج داده میگردد. دختر در پی شماره تماس و نشانی هایی که دارد به آپارتمانی میرسد که متوجه میشود خانه ی استادش است و هر دو حیرت زده میشوند. در این دیدار اتفاقات دراماتیکی شکل میگیرد. این رویدادها نشان از آشفتگی و دغدغه های استاد برای ازدواج و رسمی شدن استخدامش است که در واقع در یک خواب شکل میگیرد.در طول نمایش شاهد سرگردانی و دغدغه های این دو شخصیت هستیم.
تئاتر به مثابه جعبه ی سیاه دغدغه ها و معضلات انسان را که پنهان مانده است نمایان میکند تا آگاهی را به مخاطب انتقال دهد.
آشفتگی ها و توهماتش که از سرکوب امیال، وضع قوانین موجود و شرایط فرهنگی و اجتماعی در خانواده و بعضا در جامعه نشات میگیرد.




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت داوران و بدون اولویت؛ نمایش های «بی هوده» از گرگان، «پینو» از علی آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش های «میم» از بندرگز و ...

|

یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری
یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری

تئاتر گلستان_حسین ضمیری؛ نمایش 《بی هوده》کاری از یاسین رضوانی اثر برگزیده چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر در بهمن ماه ۱۴۰۲ در گرگان روی صحنه رفت. زندگی یک جریان سیال و یک واقعیت غیر قابل انکار است. ...

|

نظرات کاربران