در حال بارگذاری ...
۱۰ شهریور سالروز درگذشت هنرمند استان گلستان

عطاالله صفرپور یکی از برجسته‌ترین سیاه بازان ایران

عطاالله صفرپور نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلوزیون زاده ۲۴ تیر ۱۳۲۴ گرگان و درگذشته ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ گرگان است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، 10 شهریور 1397  چهارمین سالگرد درگذشت هنرمند پیشکسوت و محبوب گلستانی عطاالله صفرپور است. او از سال ۱۳۳۲ با اجرای نمایش سرباز عیالوار، وارد عرصه بازیگری تئاتر شد و حاصل عمر هنریش اجرای بیش از ۵۰ اثر نمایشی حرفه‌ای بود. گرایش اصلی وی در تئاتر، نمایش سنتی "روحوضی" بود، آنچنان که می‌توان از او به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین سیاه بازان ایران در سال‌های اخیر نام برد.

وی از سال ۱۳۴۶ به‌عنوان بازیگر وارد رادیو گرگان شد و سپس به‌عنوان نویسنده و کارگردان نیز فعالیت کرد. همچنین همکاری‌هایی با رادیو تهران، رادیو جوان و رادیو فرهنگ داشت. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به‌ساخت بیش از ۵۰ میان پرده تلویزیونی آموزشی ترویجی کشاورزی و بیش از ۳۰ میان پرده اجتماعی و ساخت دوفیلم بلند تلویزیونی اشاره کرد.

از فعالیت استاد صفرپور در سینما و تلوزیون می‌توان به بازی در فیلم «ابر و آفتاب»، فیلم «دختری به‌نام تندر»، سریال «رسم عاشقی» سریال  «شمشادخان»، سریال  «پایتخت» و سریال  «گلشیفته» اشاره کرد. 

حضور در جشنواره‌ها:

شرکت در اولین، سومین، پنجمین، ششمین و هفتمین جشنواره نمایش‌های سنتی آیینی مذهبی و دریافت دیپلم افتخار و تندیس در جشنواره‌های یاد‌شده.

شرکت در هفتمین جشنواره سراسری تئاتر فجر و انتخاب از سوی هیئت داوران به‌عنوان بازیگر دوم.

شرکت در دهمین جشنواره تئاتر فجر در بخش جشنواره جشنواره‌ها و دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر

شرکت در پنجمین و ششمین جشنواره هنری ادبی روستا و دریافت دیپلم افتخار

تجلیل از صفرپور در سیزدهمین جشنواره. بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به‌عنوان یکی از چهره‌های ماندگار این‌گونه نمایش‌ها.

عطااله صفرپور در ۷۳ سالگی درگذشت و در امامزاده عبداله گرگان به‌خاک سلام سپرده شد. 

 




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری
یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری

تئاتر گلستان_حسین ضمیری؛ نمایش 《بی هوده》کاری از یاسین رضوانی اثر برگزیده چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر در بهمن ماه ۱۴۰۲ در گرگان روی صحنه رفت. زندگی یک جریان سیال و یک واقعیت غیر قابل انکار است. ...

|

نظرات کاربران