در حال بارگذاری ...

روایت نیم قرن فعالیت گروه تئاتر راد در کردکوی

همایش «روایت آیینه»، با هدف تجلیل از هنرمندان گروه تئاتر راد و خانواده هنرمندان فقید این گروه با حضور خانواده بزرگ نمایش و مسئولان استان گلستان در کردکوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گلستان، عصر پنجشنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲ در همایش «روایت آیینه»، تالار شهید بهشتی کردکوی، شاهد حضور خانواده 55 هنرمند فقید و هنرمندان پیشکسوت گروه تئاتر راد و جمع کثیری از اهالی هنر و علاقه‌مندان تئاتر بود.

در ابتدای این همایش که برای تجلیل از خانواده 55 هنرمند فقید گروه تئاتر راد برگزار شد، جلیلی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  گلستان گفت: «همه شهرها، تئاتر ندارند و این هنر، خاص شهرهایی است که در حوزه مدنیت و فرهنگ، توسعه یافته ترهستند و کردکوی یکی از شهرهای تئاتری ایران است که گروه نمایش راد در آن نزدیک به نیم قرن فعالیت هنری داشته و آثار فاخری را تولید کرده و در دهه ۶۰ در جشنواره های مهم نمایشی ایران، همواره حضوری فعال داشته و رتبه ها و جوایز مهمی را از آن خود کرده است.»

او نقش محمد هادی نامور و فرج الله زاهد را در شکل گیری و تداوم کار این گروه را بسیار مهم دانست و گفت: «این دو هنرمند بزرگ، توانستند در طول دو دهه، آثاری را روی صحنه ببرند که با استقبال مخاطبان، اجرای آن، گاه تا دوماه ادامه می‌یافت.»

شعبان درزی، از بازیگران و کارگردانان گروه راد نیز، با سیری کوتاه در تاریخ فعالیت این گروه، سالنامه نمایش‌های اجرا شده و جوایز مهم آنها را برای حاضران برشمرد.

حسام بنی فاطمه، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گلستان نیز در این همایش گفت: «فعالیت گروه نمایشی راد و آثاری که در آن دوره روی صحنه بردند، نمونه‌های موفقی از هنر مخاطب گرا و فاخری بود که آنها را می‌توان در شمار هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار داد.»

او از تدوین کتاب پژوهشی تاریخ نمایش کردکوی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «بررسی و تدوین تاریخ شفاهی نمایش کردکوی به عنوان یک شهر نمایشی و نمونه‌ای برای کشور ضرورت دارد که به‌زودی انجام و منتشر خواهد شد.»

محمد ابراهیم جرجانی، شهردار کردکوی نیز کردکوی را شهری با هنرمندان بسیار دانست و نقش آنان را در فرهنگسازی بسیار مهم عنوان کرد و گفت: «شهرداری آمادگی دارد، تا پیوند بیشتری بین هنرمندان و مردم ایجاد کند و از هر پیشنهاد خوبی در این زمینه استقبال می‌کند.»

او مشارکت در تعمیر و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری، ایجاد استیج در پارک جنگلی امام علی (ع) برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، تدوین و انتشار اثر پژوهشی نام آوران فرهنگ و هنر شهرستان کردکوی را از برنامه های پیش روی شهرداری کردکوی در سال جاری اعلام کرد.

در ادامه محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، تجلیل از پیشکسوتان و نام آوران فرهنگ و هنر را از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان عنوان کرد و تکریم پیشکسوتان را موجب انگیزه برای جوانان هنرمند دانست.

او گروه نمایش راد را نمونه ای ویژه از تداوم گروهی هنری در سطح ملی خواند که با آن‌همه تولیدات فاخر می‌تواند برای هنرمندان جوان امروز که می‌خواهند کارهای گروهی انجام دهند، الگو باشد.

رعیت وجود، شهرداری فرهنگدوست را برای کردکوی، نعمتی ارزشمند عنوان کرد و گفت: «حمایت شهرداری از فرهنگ و هنر می‌تواند اتفاقات بزرگ و مبارکی را در کردکوی رقم بزند.»

در این همایش در فواصل مختلف، فیلم‌هایی از اجراهای این گروه پخش شد و در پایان خانواده 55 هنرمند فقید گروه نمایش راد، با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل شدند.

 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل حوزه هنری انقلاب اسلامی، شهرداری و شورای اسلامی شهر کردکوی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردکوی را در برگزاری این رویداد یاری دادند.

 




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری
یادداشتی بر نمایش «بی هوده»

تماشایِ ارتفاع و عمقی لبریز دانایی و داناگری

تئاتر گلستان_حسین ضمیری؛ نمایش 《بی هوده》کاری از یاسین رضوانی اثر برگزیده چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر در بهمن ماه ۱۴۰۲ در گرگان روی صحنه رفت. زندگی یک جریان سیال و یک واقعیت غیر قابل انکار است. ...

|

نظرات کاربران