در حال بارگذاری ...

نگاهی به سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به دبیری سید مهدی صمدی از ۲۹ آبانماه تا ۲ آذرماه در دو بخش صحنه ای و خیابانی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و نهایتا ۵ اثر از گلستان به جشنواره تئاتر مناطق معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گلستان، در تاریخ ۷ شهریورماه ۱۴۰۲ فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی منتشر شد. پس از پایان مهلت ارسال درخواست در تاریخ ۲۵ مهرماه ۲۱ اثر در بخش صحنه‌ای و ۷ اثر در بخش خیابانی از شهرهای گرگان، بندرگز، کردکوی، بندر ترکمن، علی‌آباد کتول، رامیان، آزادشهر، کلاله و گنبدکاووس متقاضی حضور در این رویداد شدند و از ۲۹ مهرماه تا ۱ آذرماه توسط هیئت انتخاب متشکل از جواد پیشگر، احمدرضا جندقی و صمد رحیمی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نهایتاً ۸ اثر در بخش صحنه‌ای و ۴ اثر در بخش خیابانی به مرحله نهایی راه پیدا کردند

از ۲۹ آبانماه تا ۲ آذرماه ۱۴۰۲ سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان با حضور آثار راه‌یافته در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی، سالن نگاه و محوطه‌ی تالار، طبق جدول و بدون تأخیر در زمان‌های اعلام‌شده و با استقبال پرشور از سوی تماشاچیان برگزار شد. همچنین جلسات نقد و بررسی آثار صحنه‌ای پس از هر اجرا و با حضور کمیته منتقدین جشنواره، نویسنده، کارگردان، بازیگران و عوامل نمایش و جمعی از هنرمندان، اندیشمندان و علاقه‌مندان هنر نمایش برگزار شد

۲ آذرماه آئین اختتامیه این رویداد با حضور دکتر منتظری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،  الهام متین سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، رضا یازرلو معاون هنری، هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان، سید مهدی صمدی دبیر جشنواره، پیشکسوتان تئاتر استان و جمعی از اهالی هنر نمایش در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد. هیئت‌داوران جشنواره متشکل از جواد پیشگر، علی یازرلو و علی‌اصغر نادعلی، در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف را معرفی نموده و از سوی دبیرخانه با اهدای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، لوح تقدیر و جوایز نقدی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند. همچنین نمایش‌های «بی هوده» از یاسین رضوانی، «کیلومتر ۹۴۴» از محمدرضا مولودی و «پینو» از رها شکری در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «میم» از مبینا کلبادی و «دخترک و مجسمه» از حسن رجب پور توسط هیئت‌داوران به‌عنوان آثار برگزیده به جشنواره مناطق کشور معرفی شدند. این نخستین بار است که ۵ اثر به نمایندگی از گلستان در مرحله منطقه‌ای حاضر خواهند شد

از ویژگی‌های این دوره می‌توان به چند مورد اشاره کرد. یکی از آن‌ها برگزاری بخش خیابانی در کنار بخش صحنه‌ای بعد از سال‌ها وقفه بوده است. یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره راه‌اندازی دوباره جلسات نقد و بررسی و تشکیل کمیته‌ی منتقدین و تقدیر از اثر برگزیده از نگاه منتقدین بوده است. همچنین در این دوره بلیت‌ نمایش‌های حاضر در جشنواره فروخته شد و درآمد حاصله به گروه‌های نمایش تقدیم شد. ویژگی دیگر این جشنواره حضور ۹ اثر از ۱۲ اثر با متن نویسندگان بومی بوده و نکته قابل‌توجه دیگر نیز این بود که از ۱۲ کارگردان ۸ نفر آن‌ها در آثار خود بازی کرده‌اند.

در ادامه این گزارش مروری می‌کنیم بر ۱۲ اثر نمایشی حاضر در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان

معرفی آثار شرکت‌کننده

نمایش «آقا لیلا»

 به نویسندگی مهرداد کوروش نیا و کارگردانی مجید بیکی از تولیدات موسسه هیرکان سرخ تئاتر از گرگان:

«آقا لیلا» یکی از آثار تولیدی موسسه هیرکان سرخ تئاتر است. این مجموعه را می‌توان ازلحاظ تولید، پرکارترین مجموعه نمایشی استان دانست. این اثر همچون دیگر آثار تولیدی این مجموعه با تکیه بر توان هنرجویان خود تولید و به اجرا درآمد.
این اثر از معدود آثار این جشنواره بوده که از یک متن با نویسنده غیربومی بهره برده است. نمایشنامه «آقا لیلا» را مهرداد کوروش نیا از نمایشنامه نویسان مطرح کشور به نگارش درآورده است.

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان ظهر روز دوشنبه ۲۹ آبانماه ۱۴۰۲ ساعت 12:00 با اجرای نمایش «آقا لیلا» به نویسندگی مهرداد کوروش نیا و کارگردانی مجید بیکی آغاز شد. این اثر که از تولیدات موسسه تک منظوره هنرهای نمایشی هیرکان سرخ تئاتر به مدیریت محمدرضا مولودی از شهر گرگان است در تالار نگاه مجموعه تئاتر شهر گرگان (تالار فخرالدین اسعد گرگانی) به روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان این اثر این‌طور آمده است: آقا لیلا بعد از مرگ همسرش از آبادان مهاجرت می‌کند اما مهاجرت حل مشکل این خانواده نیست

در این اثر نمایشی، محمدرضا مولودی، مهرشاد مهرپویان، ثنا کدخدایی و یکتا شمگانی به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش «آقا لیلا» عبارت‌اند از: دراماتورژ : محمدرضا مولودی، مدیر اجرایی: مهدی رادنیا، مدیر تبلیغات: هلیا سادات ملک جعفریان، دستیار اول کارگردان: فربد رسایی، دستیار صوت: فاطمه منوچهری، انتخاب موسیقی: محمد سعیدی، منشی صحنه: سید پارسا حسینی-شمیلا عزیزی، طراح نور: محمدرضا مولودی، اجرای نور: محمد شریعتی، طراح لباس : فرانک الهی، ویدئو آرت: فربد رسایی، طراحی لوگو، پوستر و بنر: مهدی رادنیا-شهریار مُکاری، ساخت تیزر: مهدی رادنیا-یکتا شمگانی، گرافیست: مهدی رادنیا-فربد رسایی، گیشه: سید پارسا حسینی-نگار دُربیگی-مهسا آقائی، هماهنگی: بنیامین زینلیان.

نمایش«میم»

به نویسندگی جلال حسنوند و کارگردانی مبینا کلبادی از تولیدات گروه تئاتر محراب از بندرگز:

مبینا کلبادی از کارگردانان پرکار چند سال اخیر در بخش تئاتر خیابانی بوده که اکثر آثارش را با همکاری واحد نمایش حوزه هنری تولید و به اجرا درآورده است. کلبادی سابقه تولید آثار صحنه‌ای را نیز در کارنامه خود دارد و در سال ۹۱ توانسته با نمایش «لباسی برای مهمانی» به‌عنوان اثر برگزیده جشنواره تئاتر امیدهای جوان انتخاب و به بیست و سومین جشنواره تئاتر استان گلستان که به میزبانی شهر گنبدکاووس برگزار شد راه پیدا کند. کلبادی در آنجا نیز توانست نظر داوران را به اثر خود جلب کند و به‌عنوان اثر برگزیده به جشنواره مناطق معرفی شود

در عصر روز دوشنبه ۲۹ آبانماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶: ۰۰ اولین اجرای بخش خیابانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به اجرای نمایش«میم» به نویسندگی جلال حسنوند و کارگردانی مبینا کلبادی اختصاص داشت. این اثر که از تولیدات گروه تئاتر محراب از شهر بندرگز است در محوطه‌ی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به اجرا درآمد و با استقبال مخاطبان روبرو شد.

در خلاصه داستان این اثر این‌طور آمده است: «دختری در روز مادر وارد خیابان می‌شود تا در آنجا مراسمی برگزار کند اما پس از دیدن زنی در میان تماشاچیان که به مادرش شباهت زیادی دارد، داستان شهادت مادرش را در دوران جنگ روایت می‌کند

در این اثر نمایشی مبینا کلبادی به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده است.

دیگر عوامل نمایش خیابانی «میم» عبارت‌اند از: دستیار کارگردان: علی مسید، منشی صحنه: فاطمه فرخی، طراح لباس و نقاش: عاطفه فلاح، طراح موسیقی: محسن ترکمن، نوازندگان: فاطمه زهرا حسینی-ناصر شهاب-محسن ترکمن، طراح پوستر و بروشور: نفیسه ولی زاده.

نمایش«میم» به انتخاب هیئت‌داوران سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به‌عنوان اثر برگزیده بخش خیابانی به جشنواره مناطق کشور معرفی شد.  

نمایش «کشتی»

به نویسندگی و کارگردانی محسن مقانی از تولیدات گروه تئاتر مهر از گرگان:

محسن مقامی یکی از باسابقه‌ترین کارگردانان جشنواره‌های تئاتر استانی و دانشگاهی است‌. او که تمامی آثارش را به قلم خود به نگارش درآورده است، بارها با نگاه خاص و منحصربه‌فرد خود در جشنواره‌های مختلف درخشیده است. مقامی در کارنامه خود آثار زیادی را با اقتباس و یا برداشت از آثار شکسپیر به نگارش درآورده است و«کشتی» نیز با نگاهی به نمایشنامه مکبث از آثار درخشان شکسپیر است.

سومین اجرای روز اول سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان و دومین اجرای بخش صحنه‌ای متعلق بود به نمایش «کشتی» به نویسندگی و کارگردانی محسن مقامی از تولیدات گروه تئاتر مهر از گرگان که روز دوشنبه ۲۹ آبانماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷: ۰۰ در تالار نگاه مجموعه تئاتر شهر گرگان (تالار فخرالدین اسعد گرگانی) به روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان این اثر که با نگاهی به نمایش مکبث به نگارش درآمده است این‌طور آمده: «داستان مسافران یک کشتی که مخفیانه در حال خروج از کشور هستند

در این اثر نمایشی، بهاره رضا پور، زهرا شفاف، حانیه مزیدی و الهام هنرجو به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش «کشتی» عبارت‌اند از: تهیه‌کننده: زهرا سمیعی، دستیار کارگردان: انسیه نیشابوری، مشاور کارگردان: امیر مقامی، مدیر صحنه و مدیر اجرایی: فرزاد دهقان راد، منشی صحنه: محمد سعیدی، طراح لباس و دوخت: فاطمه فرهادی منش، دستیار دوخت: انسیه نیشابوری، صدا و افکت: محسن مقانی، گریم: انسیه نیشابوری، دستیار گریم: حکیمه حکیمی، ساخت تیزر: سعید فربد، طراح صحنه و ساخت دکور: محسن مقامی-احسان یارمحمدی، نور: محمد شریعتی-رضا شاه حسینی-محمد مقامی، گیشه و روابط عمومی: سید مرتضی حسینی، طراح پوستر و بروشور: سارا میرخسروی، عکاس و فیلم‌بردار: علیه حسین پور-محمدرضا اکبری، پشتیبانی: مسلم لطفی، سرپرست گروه: محسن حکیمی.

نمایش «پینو»

به نویسندگی و کارگردانی رها شکری از تولیدات گروه تئاتر سورین از علی‌آباد کتول:

گروه اجرایی نمایش «پینو» ترکیبی از هنرمندان شهرهای مختلف استان و بعضاً از استان‌های دیگر هستند. رها شکری کارگردان جوان این اثر تحصیلاتش در رشته کارگردانی و بازیگری بوده و این پروژه جدی‌ترین فعالیت او در مقام کارگردان بوده است که پس از تلاش‌های فراوان و تغییرات چندین‌باره در تیم اجرایی و محتوای اثر، به مرحله اجرا درآمده و در سی و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان حضور یافته است.

آخرین اجرای روز اول جشنواره سی و چهارم  به نمایش«پینو» به نویسندگی و کارگردانی رها شکری از تولیدات گروه تئاتر سورین از علی‌آباد کتول اختصاص داشت. این اثر که روز دوشنبه ۲۹ آبانماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۰: ۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان این اثر که با برداشتی آزاد از نمایشنامه پینوکیا نوشته استفانو بنی به نگارش درآمده است این‌طور آمده: «ژپتو به دنبال پر کردن تنهایی خود اقدام به خرید رباتی به نام پینوکیا می‌کند ولی....«

در این اثر نمایشی، پریناز جلالی‌نژاد، رها زیادلو، امیرحسین چورلی، سمیرا خزاعی و رها شکری به‌عنوان بازیگر و محمدرضا علی صوفی، الهه غلامی، ‌کیمیا عباسی و شادی کارگذار به‌عنوان بازیگران حرکت ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش «کشتی» عبارت‌اند از: تهیه‌کننده: مجید شکری، مشاور کارگردان: مانی محمدی، طراح حرکات: شیما مطلق، دستیار کارگردان: زهیر برزنونی، دستیار دوم کارگردان: فاطمه غلامی، منشی صحنه: هدیه بابایی، طراح صحنه و دکور: سمیرا خزاعی-مانی محمدی، گریمور: سمیرا خزاعی، طراح نور: مانی محمدی، دستیار صحنه: سید مرتضی حسینی، دستیار نور: یگانه طهماسبی، آهنگساز: علی محمدپور، آواز: سید عاطفه میرحسینی-سید علی موسوی-سلمان زنگانه-مهدی صاحبان، طراح پوستر و بروشور: الهه بهبودی، طراح لباس: نگین بنی هاشمی، دوخت لباس: لیلا مولایی، مشاور و دستیار دوخت: ملیکا (فاطمه) غلامی، دستیار دوخت: الهه شکری، عکاس تولید محتوای مجازی: رضا زنگانه، فیلم‌بردار و سازنده تیزر: حسین قنبری، ادمین تبلیغات: هما شیر آشیانی، مجری تبلیغات: علیرضا ابری، ساخت دکور: محسن نصرتی-احمد شاهرخ-امید جمشیدی‌ پور، تدارکات: بهار گرزین-سید امیرحسین حسینی-سید نوید حسینی.

نمایش «پینو» به نویسندگی و کارگردانی رها شکری به انتخاب هیئت‌داوران سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به‌عنوان یکی از آثار برگزیده بخش صحنه‌ای به جشنواره مناطق کشور معرفی شد.

نمایش «دخترک و مجسمه»

به نویسندگی مهدی صالحیار و کارگردانی حسن رجب پور از گرگان:

حسن رجب پور یکی دیگر از هنرمندان فعال در بخش تئاتر خیابانی استان است که در سال‌های اخیر چندین اثر را به اجرا درآورده است. «دخترک و مجسمه» یکی دیگر از معدود آثار حاضر در جشنواره امسال است که نویسنده آن غیربومی است

روز دوم سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان با اجرای نمایش خیابانی«دخترک و مجسمه» به نویسندگی مهدی صالحیار و کارگردانی حسن رجب پور از گرگان اختصاص داشت. این اثر عصر روز سه‌شنبه ۳۰ آبانماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶: ۰۰ در محوطه‌ی تالار فخرالدین اسعد گرگانی اجرا شد.

در خلاصه داستان این اثر این‌طور آمده: مامانم دهه شصتیه... وقتی باباش جبهه بوده اون به دنیا میاد... اصلا باباشو ندیده... این نقاشیارو باید باباش می دید و امضا و اثر انگشت می زد... ولی هنوز برنگشته چون...

در این اثر نمایشی، حسن رجب پور و فاطمه باذوق به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش «دخترک و مجسمه» عبارت‌اند از: دراماتورژ و طراح بروشور: محسن فغانی، انتخاب موسیقی: حسن رجب پور، تدارکات صحنه: امیرحسین فراهانی-حسن خلقی، منشی صحنه: شمیلا عزیزی، گریم: مهدی عباسی، مدیر اجرایی: ناصر جندقی.

نمایش «دخترک و مجسمه» به نویسندگی مهدی صالحیار و کارگردانی حسن رجب پور به انتخاب هیئت‌داوران سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به‌عنوان یکی از آثار برگزیده بخش خیابانی به جشنواره مناطق کشور معرفی شد.

نمایش «کیلومتر ۹۴۴»

به نویسندگی ابوالقاسم مهدوی و کارگردانی محمدرضا مولودی از تولیدات موسسه هیرکان از گرگان:

محمدرضا مولودی یکی از پرکارترین هنرمندان تئاتر استان است که در مقام نویسنده، کارگردان و بازیگر، آثار فراوانی را به روی صحنه برده است. او در سالهای اخیر همزمان با تربیت بازیگر، تولیدات زیادی را با تکیه بر هنرجویان مجموعه ی خود به اجرا درآورده است. «کیلومتر ۹۴۴» نیز با حضور او و هنرجویان موسسه هیرکان تولید شده است. محمدرضا مولودی که خودش از نویسندگان پرکار استان است این بار نمایشنامه مذکور را به قلم ابوالقاسم مهدوی از نویسندگان مطرح گلستان به روی صحنه برده است.

دومین اجرای روز دوم سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به اجرای نمایش«کیلومتر ۹۴۴» به نویسندگی ابوالقاسم مهدوی و کارگردانی محمدرضا مولودی از تولیدات موسسه هیرکان سرخ تئاتر از گرگان اختصاص داشت. این اثر روز سه‌شنبه ۳۰ آبانماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷: ۰۰ در تالار نگاه مجموعه تئاتر شهر گرگان (تالار فخرالدین اسعد گرگانی) به روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان این اثر این‌طور آمده:  «روایتی از پدر جانبازی که در آغاز جنگ در حال گذراندن آخرین روزهای سربازیش بود و مادری که در نخستین روزهای جنگ، در یک دست اسلحه و در دست دیگرش سرم و آمپول داشت

در این اثر نمایشی، محمدرضا مولودی، نجمه عبدالهی، مهرشاد مهرپویان و مهسا آقایی به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش «کیلومتر ۹۴۴» عبارت‌اند از: مدیر اجرایی: مهدی رادنیا، دستیاران کارگردان: فربد رسایی-نگار دربیگی-سحر امیری-سید پارسا حسینی، منشی صحنه: شمیلا عزیزی، فاطمه محمدی زیارتی، طراح نور: محمدرضا مولودی، اجرای نور: محمد شریعتی، مدیر تبلیغات: هلیا سادات ملک جعفریان، گرافیست: فربد رسایی، طراح پوستر: طاهره بابایی، نوازندگان: مانی حجازی-محراب مقیمی-طاها اسماعیل نژاد.

نمایش «کیلومتر ۹۴۴» به نویسندگی ابوالقاسم مهدوی و کارگردانی محمدرضا مولودی به انتخاب هیئت‌داوران سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به‌عنوان یکی از آثار برگزیده بخش صحنه‌ای به جشنواره مناطق کشور معرفی شد.

نمایش «مرثیه ای برای توماس کوچولو»

به دراماتورژی و کارگردانی امیرحسین صیدآبادی از گرگان:

امیرحسین صیدآبادی کارگردان جوانی است که در چند سال اخیر توانسته است جایگاه قابل تاملی در تئاتر گلستان به دست آورد. صیدآبادی در ابتدا به‌عنوان گرافیست وارد تئاتر شد و خیلی زود ثابت کرد که قلم خوبی نیز در نگارش نمایشنامه دارد. همچنین او در مقام کارگردان توانسته است آثار قابل‌توجهی را به صحنه ببرد و امسال با دراماتورژی و کارگردانی نمایش «مرثیه ای برای توماس کوچولو» بار دیگر تلاش قابل تاملی از خود به نمایش گذاشته است

آخرین اجرای روز دوم سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به اجرای نمایش«مرثیه ای برای توماس کوچولو» به دراماتورژی و کارگردانی امیرحسین صیدآبادی از گرگان اختصاص داشت. این اثر روز سه‌شنبه ۳۰ آبانماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۰: ۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان این اثر این‌طور آمده: «دانی آزبورن زندگی آرامی دارد اما با مرگ ناگهانی توماس کوچولو زنجیره اتفاقات ناگواری در اینیشمور رخ میدهد

در این اثر نمایشی، مهدی کردی، پورنیک کاوش، شقایق زمانی، حسین صفائی، مهدی رادنیا، پارسا رستگار و ابوالفضل مقصودلو راد به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش «مرثیه ای برای توماس کوچولو» عبارت‌اند از: مشاور کارگردان: پورنیک کاوش، دستیار کارگردان: مهدی صفائی-مارال روشنیان، منشی صحنه: اسما زمانی-فاطمه میرکریمی، طراح پوستر، بروشور و تکست موشن: امیرحسین صیدابادی، طراح نور: پورنیک کاوش، ساخت عروسک و گریم: امیر کاوش، طراح صحنه و لباس: امیرحسین صیدابادی، ساخت موسیقی و افکت: پورنیک کاوش، پخش موسیقی: مهدی صفائی، افکتور: نیما مهدوی.

نمایش «آتلان در سرزمین شمالی»

به نویسندگی بهرام محمد ایری و کارگردانی شهروز ایری از بندر ترکمن:

گلستانی ها پیشتر نمایش «مرجن» را از بندر ترکمن به قلم بهرام محمد ایری دیده بودند و این بار شهروز ایری از شهرستان ترکمن که بیشتر به‌عنوان بازیگر شناخته می‌شد در مقام کارگردان با متنی از همان نمایشنامه نویس با رویکردی بومی و آیینی در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان حضور یافته است.  

اولین اجرای روز سوم سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به اجرای نمایش«آتلان در سرزمین شمالی» به نویسندگی بهرام محمد ایری و کارگردانی شهروز ایری از بندر ترکمن اختصاص داشت. این اثر ظهر روز چهارشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۲: ۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان این اثر این‌طور آمده:  «آتلان در این نمایش درگیر طلسم همسرش توسط دخترعموی خود جهان شده و با کمک عشق، ایثار، مهربانی و صبر سعی می‌کند با این حسادت جاودانه مبارزه کند و در همین حال نیز از همسرش آی سودا مراقبت نماید

در این اثر نمایشی، حاجی محمد ایری، علی یلمه، روح الله مجللی، حسین شیروانی، کمال جعفری، محسن طوری فرد، فاطمه کوهی، آی سونا قرجه نژاد، فرشته حقیقت جو، مینا درستکار و خاطره شجاع به‌عنوان بازیگر و محمد حسام ایری، امیرحسین یلمه، اسما ایری، حسنا ایری و سارینا اونق به‌عنوان یاریگر ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش «آتلان در سرزمین شمالی» عبارت‌اند از: طراح صحنه: شهروز ایری، طراح لباس: اعظم درستکار، نور و دکور: کمال جعفری، گریم: داوود رحیم نژاد، موسیقی: حاج محمد ایری.

نمایش «نُقل نَقل»

به نویسندگی و کارگردانی محمد نقابی از تولیدات گروه تئاتر نقاب از گرگان:

محمد نقابی چند سالی است که گروه تئاتر نقاب را تاسیس کرده و فعالیت مستمری در بخش آموزش داشته است. نمایش «نُقل نَقل» با ترکیبی از بازیگران باتجربه و هنرجویان گروه نقاب تولید شده و به اجرا درآمده است

در عصر روز سه‌شنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۰ سومین اجرای بخش خیابانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به نمایش «نُقل نَقل» به نویسندگی و کارگردانی محمد نقابی اختصاص داشت. این اثر که از تولیدات گروه تئاتر نقاب از گرگان است در محوطه‌ی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به اجرا درآمد

در خلاصه داستان این اثر این‌طور آمده است: «حضور یک تعزیه‌خوان دوره‌گرد برای کسب و کار دختری دستفروش ایجاد مشکل می‌کند و این امر باعث چالش میان دختر دستفروش و مرد تعزیه خوان می‌شود

در این اثر نمایشی، عباسعلی محمدی، نیایش رضایی، علی‌اصغر کیانی، حمید عادلی، محمدرضا محمدی، مسعود درزی، حسن خلقی، پارسا رستگار، زهرا گرمابه، مهدی شامیاتی، فاطمه مقصودلو، شمیلا یزدانی و فادیا سادات میرآییز  به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش خیابانی «نُقل نَقل» عبارت‌اند از: دستیار کارگردان: فتانه شمس آبادی، مشاور کارگردان: رضا یازرلو، طراح گریم: فتانه شمس آبادی، طراح لباس: فاطمه فرهادی منش، دراماتورژ: عباسعلی محمدی، گروه صحنه: ابوالفضل دیلمی-متین رحیمیان-محمد آبرون.

نمایش «بی هوده»

به نویسندگی  و کارگردانی یاسین رضوانی از گرگان:

نمایش «بی هوده» اثری است از یاسین رضوانی که هم در تئاتر و هم در فیلم کوتاه، طی چند سال اخیر، در استان نامی برای خود دست و پا کرده است. رضوانی، نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «بی هوده» یکی دیگر از کارگردان‌های این جشنواره است که در نمایش خود بازی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، سومین اجرای روز سوم سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به اجرای نمایش«بی هوده» به نویسندگی و کارگردانی یاسین رضوانی از گرگان اختصاص داشت. این اثر روز چهارشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰ در تالار نگاه مجموعه تئاتر شهر گرگان (تالار فخرالدین اسعد گرگانی) به روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان این اثر این‌طور آمده:  «کاوه پس از بازگشت به خانه متوجه می شود برادر کوچکش کسری با ماشین همسایه (انصاری) که در حیاط خانه آن‌ها پارک بوده، بدون اجازه بیرون رفته است اما ...«

در این اثر نمایشی، سهراب عقیلی، محمد خندان، آتوسا رنجبر و یاسین رضوانی به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش «بی هوده» عبارت‌اند از: تهیه‌کننده: الهام موسوی، دستیاران کارگردان: بهمن ولیان-علی شاهینی، منشی صحنه: فهیمه موسوی، طراح صحنه و لباس: الهام موسوی، دستیار صحنه: محسن قربانی، محمدرضا معیری، طراح گریم: الهام موسوی، مجری گریم: مریم موسوی، محسن فندرسکی، طراح نور: رضا پورتراب زاده، موسیقی: علی رضوانی، فیلم‌بردار: آرین عجمی، صدا: افشین اشراقی، تدوینگر: میلاد اکبرنژاد، طراح پوستر و بروشور: رضا پورتراب زاده، عکاس: باران انوری.

نمایش «بی هوده» به نویسندگی و کارگردانی یاسین رضوانی به انتخاب هیئت‌داوران سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به‌عنوان یکی از آثار برگزیده بخش صحنه‌ای به جشنواره مناطق کشور معرفی شد. همچنین از سوی کمیته منتقدین این جشنواره نمایش «بی هوده» به‌عنوان بهترین اثر از نگاه منتقدین معرفی شد.

نمایش«جعبه چوبی»

به نویسندگی و کارگردانی عباس محمدی از تولیدات گروه تئاتر نقاب از گرگان:

عباس محمدی که در تعزیه و تئاتر مذهبی سابقه ی طولانی دارد چند سالی است که به تئاتر خیابانی نیز می‌پردازد و در این جشنواره نیز با یک اثر خیابانی حاضر شده است. گروه تئاتر نقاب در این جشنواره با دو اثر خیابانی به کارگردانی عباس محمدی و محمد نقابی حضور یافته است.

در عصر روز چهارشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۰ آخرین اجرای بخش خیابانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به اجرای نمایش «جعبه چوبی» به نویسندگی و کارگردانی عباس محمدی اختصاص داشت. این اثر که از تولیدات گروه تئاتر نقاب از گرگان است در محوطه‌ی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به اجرا درآمد.

در خلاصه داستان این اثر این‌طور آمده است: «روایت داستان مردی به نام حمید مرغی که در کودکی یتیم شده و از همان زمان مشغول به فروختن مرغ می‌شود و از این راه در نهایت صاحب کارخانه‌ای بزرگ می‌شود اما در مقابل مردی وجود دارد که با ناامیدی همیشه مشغول غر زدن است

در این اثر نمایشی، عباس محمدی، سید ابراهیم (مهران) میرزایی، محمد حسین سالاری، سروش درزی، مهدی شامیاتی، آرمان مستانی و حسین زیادلو به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر عوامل نمایش خیابانی «جعبه چوبی» عبارت‌اند از: دستیار کارگردان: محمدرضا محمدی، مشاور کارگردان: رضا یازرلو، محمد نقابی، طراح لباس: شمیلا عزیزی، طراح پوستر و بروشور: عابدین خلیل آبادی، نوازنده: میلاد قدمنان.

نمایش «به دنبال پر سفید»

 به نویسندگی و کارگردانی فائزه نوآبادی از تولیدات کارگاه تئاتر یسنامهر از گرگان:

این دومین حضور فائزه نوآبادی به‌عنوان کارگردان در جشنواره تئاتر استانی است. نوآبادی سال گذشته در سی و سومین جشنواره تئاتر گلستان با نمایش «پیله های خیس» به قلم مجید انوری حاضر شد و به‌عنوان اثر برگزیده به جشنواره مناطق رفت و در آنجا نیز پس از درخشش، به‌عنوان اثر برگزیده به جشنواره بین المللی فجر راه پیدا کرد. نوآبادی امسال دومین تجربه کارگردانی خود را با اولین تجربه نویسندگی همراه کرد

آخرین اجرای سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به اجرای نمایش«به دنبال پر سفید» به نویسندگی و کارگردانی فائزه نوآبادی از تولیدات کارگاه تئاتر یسنامهر از گرگان اختصاص داشت. این اثر روز چهارشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان این اثر این‌طور آمده:  «دختری ست که در مسیر زندگی به دنبال حقایقی در مورد، انسان ها، موجودات و زندگی می گردد و در نهایت هدفش پیدا کردن پر سفید است

در این اثر نمایشی فائزه نوآبادی  به‌عنوان بازیگر ایفای نقش کرده است.

دیگر عوامل نمایش «به دنبال پر سفید» عبارت‌اند از: تهیه‌کننده: محمد هادی موسوی رکنی، طراحی لباس و نقاشی جلوه های ویژه بصری: فائزه نوآبادی، دستیار کارگردان: محمد اسلامی، ساخت دکور: محسن قربانی، فیلمبرداری و تدوین: معید مرگان پور، دستیاران اجرایی: محسن قربانی-طاها فرزبود-حسین جهان افروز، طراح صحنه، نور، پوستر و بروشور، افکت و موسیقی: رضا پورتراب زاده.

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به دبیری سید مهدی صمدی از ۲۹ آبانماه تا ۲ آذرماه ۱۴۰۲ در گرگان برگزار شد.

 




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت داوران و بدون اولویت؛ نمایش های «بی هوده» از گرگان، «پینو» از علی آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش های «میم» از بندرگز و ...

|

به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت
به کارگردانی فرشید مصدق

«هملت» در گرگان روی صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، نمایش «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر با بازنویسی، طراحی و کارگردانی فرشید مصدق از ۲ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی روی صحنه رفت.

|

یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها
یادداشتی بر نمایش《عهد سیاوش》به کارگردانی رضا پورتراب‌زاده

نمایشی شایسته، فاخر و لبریز از نمادها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها

نمایش «عهد سیاوش» نوشته رضا پورتراب زاده و حسین جهان افروز و کارگردانی رضا پورتراب‌زاده از ۱۵ تا ۲۹ دی۱۴۰۲ در گرگان به روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران