در حال بارگذاری ...
...

فراخوان نخستین قرارگاه آموزشی و تعاملی تئاتر شهید آوینی منتشر شد

به منظور حمایت از گروه های نمایشی صحنه ای و خیابانی، فراخوان نخستین قرارگاه آموزشی و تعاملی تئاترشهید آوینی در گلستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گلستان، در راستای اجرای طرح های حمایتی و به منظور حمایت از گروه های تئاتر صحنه ای و خیابانی، انجمن هنرهای نمایشی گلستان، فراخوان نخستین قرارگاه آموزشی و تعاملی تئاتر شهید آوینی در گلستان را منتشر کرد.

در متن این فراخوان آمده است:

هنر نمایش به عنوان با سابقه‌ترین و مهمترین رویداد هنری ، جایگاه مهمی برای رشد و توسعه هر کشوری دارد، با توجه به شاخصه‌های ملی، قومی، منطقه‌ای و جغرافیایی، برگزاری رویدادهایی با رویکرد ارتقاء سطح علمی و آموزشی و تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر و همگرایی بیش از پیش آنها بر آن شدیم تا با ایجاد بستری برای بروز و ظهور بخش مهمی از استعداد های نو در کنار با سابقه های این رشته هنری، گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی را تقویت و با حمایت از گروه‌های اجرایی گامی به سوی تجلی این هنر فاخر برداریم.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با استعانت از درگاه حضرت حق و با توجه به سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی، در جهت روشن نگهداشتن چراغ تئاتر و تقویت و حمایت از گروه های نمایشی، کشف استعداد های تازه و اجراهای عمومی ارزشمند در سطح استان، پس از هم اندیشی و بهره گیری از خرد جمعی ، با همکاری موسسه هنرمندان انجمن هنرهای نمایشی گلستان و با مشارکت موسسه های تک منظوره نمایشی استان، و کانون ها و سازمان های فرهنگی و هنری، فراخوان نخستین قرارگاه تئاترآموزشی و تعاملی شهید آوینی  ( اردیبهشت تئاتر گلستان ) را به شرح زیر اعلام می دارد.


اهداف برگزاری :
- رونق بخشیدن به اجرای عمومی آثار نمایشی .
- گردهمایی بزرگ آموزشی با رویکرد کشف استعداد های تازه.
- رشد وتوسعه تئاتر با توجه به بومی سازی ظرفیت های فرهنگی، منطقه ای و جغرافیایی .
- ساماندهی فعالیت‌های نمایشی و حمایت از هنرمندان و گروه های نمایشی .
- توجه جدی به شیوه های گوناگون نمایشی ( خیابانی ، محیطی و صحنه ای ).

محورها و موضوعات مورد تاکید: 
انتخاب موضوع و مضامین آزاد است .
آثار با موضوعات زیر در اولویت انتخاب  قرار خواهند گرفت :
-   موضوعات مرتبط با شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم)
-  آسیب های اجتماعی ( اعتیاد ، طلاق ، خودکشی ، کودکان کار، حاشیه نشینی و فضای مجازی )
-  امید و نشاط اجتماعی .
-  خانواده ایرانی ، زندگی سالم به سبک ایرانی اسلامی.
-  ازدواج جوانان ، تقبیح سقط جنین  ، جوانی جمعیت و تحکیم بنیان خانواده.
- توجه به زیست بوم فرهنگی استان گلستان. -  الگوهای فرهنگی ، دینی و اجتماعی با تاکید بر انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس ، سرداران و  شهدای مطرح استان و شهدای حادثه بالگرد ریاست جمهور .
- افزایش پایبندی به عفاف و حجاب اسلامی .
- ترویج فرهنگ نماز ، عبادت ومعنویت .
- ضرورت افزایش جمعیت .
- نقش مقاومت در مقابله با استکبار بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی .
توجه به زمینه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فرهنگ ایرانی- اسلامی و بهره گیری از مضامین بومی و استانی  .
- نگاه کاوشگرانه به مضامین اجتماعی در جهت ترویج ارزش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دینی‌ ،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انسانی ، اخلاق  اجتماعی ، مشارکت‌های جمعی و امید به آینده .
- استفاده از بسترهای فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، تاریخی ، ادبی ، اقتصادی ، سیاسی ، آداب و رسوم و سنت‌های در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان گلستان.


بخش ها :
۱. بخش صحنه ای ( تولید آثار با کیفیت در سطح استان )
۲. بخش خیابانی و محیطی ( کارگاه آموزشی ایده تا اجرا )

شرایط و ضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور:
- نمایش های برگزیده هر بخش به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر استانی جهت حضور در این جشنواره معرفی خواهند شد.
تبصره : این رویداد مانند جشنواره تئاتر فجر استانی صرفاً میزبان یک اثر در بخش صحنه ای و یک اثر در بخش خیابانی از هر هنرمند خواهد بود.
- اولویت پذیرش آثار با بررسی کارشناسان انجمن هنرهای نمایشی، با نمایش‌هایی است که به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و با بهره‌ گیری از روشهای جریانات روز تولید شده باشد. ( پرداختن به فرهنگ ، هنر و تمدن اقوام و زیست بوم گلستان )
- ارائه مجوز کتبی نویسنده یا ناشر برای شرکت در این رویداد از سوی کارگردان در بخش صحنه ای و گروه متقاضی در بخش خیابانی، به دبیرخانه و حفظ حقوق معنوی نویسنده در اقلام تبلیغاتی نمایش‌ها الزامی است .
- متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود می‌توانند در رویداد حضور داشته باشند. در صورت عدم رعایت این مهم، مسئولیت هر گونه عدم شفاف‌سازی متوجه نویسنده و کارگردان اثر خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره تئاتر فجر استانی، ستاد جشنواره می تواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید.
- حمایت از آثار، مختص آثار ایرانی و یا اقتباسی می باشد که اجرای عمومی آنها در فاصله زمانی ۱ آذر ماه ۱۴۰۲ تا آخرین مهلت ارسال اثر مندرج در این فراخوان حداقل ۵ نوبت به انجام رسیده باشد و اطلاعات نمایش در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر، صفحه گلستان درج شده و در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده باشند . 
- در صورت عدم اجرای عمومی اثر یا عدم دریافت مجوز بازخوانی متن از شورای نظارت و ارزشیابی به علت کمبود فضا و زمان، گروه باید متن مورد نظر خود را همراه با درخواست حمایت و حضور در رویداد تا تاریخ 7 مرداد 1403 به کارشناس تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل و مجوز خود را پس از یک هفته دریافت نمایند، جهت حضور در جشنواره فجر استانی پروانه نمایش اثر می‌بایست قبل از ارسال به جشنواره صادر شده باشد .
- به هر گروه نمایشی راه یافته به بخش صحنه ای رویداد، طبق پارامترهایی چون: " میزان مسافت با محل اجرای اثر، تعداد بازیگر و عوامل اجرایی، استفاده از متون اورجینال نویسنده بومی، میزان اهمیت دادن و هزینه کرد در عناصر طراحی صحنه، طراحی نور، طراحی لباس، موسیقی، گریم، طراحی  پوستر و بروشور و ... "  مطابق پیشنهاد  هیات کارشناسی و با نظر دبیر و ستاد اجرایی رویداد، کمک هزینه تولید، برای آثار صحنه ای حداقل هشتاد میلیون و حداکثر صد و بیست میلیون ریال و خیابانی حداقل پنجاه میلیون و حداکثر هشتاد میلیون ریال پرداخت خواهد شد .
- آثار صحنه ای که مجوز حضور در بخش نهایی جشنواره استانی فجر را دریافت کنند، مبالغ پرداخت شده توسط رویداد، به عنوان بخشی از ورودی جشنواره به حساب خواهد آمد و مابقی مبلغ تعهد شده در فراخوان جشنواره تئاتر استانی، همراه با مبلغی اضافه بر تعهد در فراخوان به عنوان هدیه در روز اختتامیه جشنواره به گروه پرداخت خواهد شد . 
آثار صحنه ای که موفق به حضور در بخش نهایی جشنواره تئاتر استانی نشوند می بایست تعهد به اجرای عمومی نمایش خود را طبق تفاهم نامه بسته شده با موسسه مجری و انجمن هنرهای نمایشی استان تا پایان آبان ۱۴۰۳ پنج نوبت در یکی از سالن های نمایش استان گلستان به اجرا رسانند .
تبصره : آثاری که در بخش مسابقه تئاتر صحنه ای حضور خواهند داشت در همه ی بخش های جوایز همراه با آثاری که به صورت مستقل در جشنواره حضور پیدا کرده اند رقابت خواهند کرد و در صورت برگزیده شدن جایزه دریافت می نمایند .
- آثار بخش خیابانی، تمامی سقف هزینه تولید خود که در فراخوان تعهد شده را بعد از دریافت مجوز های لازم برای اجرای عمومی دریافت نموده و طبق تفاهم نامه ای با موسسه مجری و انجمن هنرهای نمایشی استان تا پایان آبان ۱۴۰۳ سه نوبت اجرای عمومی در محیط های برنامه ریزی شده در سطح استان گلستان خواهند داشت و در صورت منتخب شدن در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر استانی ، گروه تعهد خواهد داشت تا یک اجرا در بخش مسابقه تئاتر خیابانی یا بخش مهمان به صورت رایگان انجام دهد . 
تبصره : آثاری که در بخش مسابقه تئاتر خیابانی حضور خواهند داشت در همه ی بخش های جوایز همراه با آثاری که به صورت مستقل در جشنواره حضور پیدا کرده اند رقابت خواهند کرد و در صورت برگزیده شدن جایزه دریافت می نمایند .


شرایط و ضوابط مربوط به ثبت نام هنرمندان ( اساتید ، مدرسین و مربیان ) جهت برگزاری ورکشاپ و تولید آثار بخش  محیطی و خیابانی قرارگاه تئاتر آموزشی و تعاملی شهید آوینی:
- تمامی هنرمندان متقاضی برای حضور در این بخش، می بایست همراه با فرم درخواست شرکت، طرح اجرایی ( محیطی ، خیابانی ) خود را با محور اولویت های مندرج در فراخوان و رزومه فعالیت فرهنگی و هنری خود را به پیوست جهت کارشناسی و تایید به دبیرخانه تحویل نمایند .
- میزان پذیرش هنرمندان ( اساتید ، مدرسین ، مربیان ) در این بخش حداکثر 20 هنرمند خواهد بود که با کارشناسی انجمن هنرهای نمایشی و موسسه مجری و با معیار کیفیت سازی، با در نظر گرفتن رزومه اجرایی یا با مصاحبه حضوری انتخاب خواهند شد .
- هر هنرمند ( استاد ، مدرس ، مربی ) مسئولیت آموزش و تولید اثر یک گروه حداقل 10 نفری از هنرجویان را به عهده خواهد داشت که با فراخوان و برگزاری مصاحبه، ثبت نام و جذب خواهند شد .
- جهت هرچه بهتر برگزار شدن این بخش، ورکشاپی با حضور اساتید ملی یا بین المللی برای مدرسین منتخب، قبل از شروع آموزش به هنرجویان برگزار خواهد شد. ( حضور در ورکشاپ برای همگی مدرسین الزامی می باشد و در صورت غیبت در این ورکشاپ مدرس مربوطه از لیست نهایی حذف خواهد شد )
- ورکشاپ آموزشی برای هنرجویان و مدرسین به صورت رایگان برگزار خواهد شد .
- به مدرسین نهایی که وارد پروسه آموزش و تولید می شوند طبق تفاهمنامه بسته شده با موسسه مجری و انجمن هنر های نمایشی استان، مضاف بر سقف کمک هزینه هشتاد میلیون ریالی تولید، تا پنجاه میلیون ریال دستمزد آموزش پرداخت خواهد شد.
- کیفیت بخشی به آثار، تعامل با مخاطب و حضور پر قدرت در جشنواره تئاتر استانی گلستان از اهداف مهم این بخش می باشد .
- مدت زمان آثار تولیدی در این بخش می بایست حداقل 15 و حداکثر 30 دقیقه باشد .
- پروسه آموزش و تولید آثار به شیوه " ایده تا اجرا " بوده و با تایید ایده اولیه توسط کارشناسان دبیرخانه و انجمن هنرهای نمایشی، به صورت کارگاهی با هنرجویان تولید خواهد شد .

تمامی گروها و هنرمندان متقاضی برای حضور ، می‌توانند فرم درخواست شرکت در رویداد را با مراجعه به دبیرخانه تهیه نمایند. 

- آدرس دبیرخانه: گرگان، تالار فخرالدین اسعد گرگانی، انجمن هنرهای نمایشی گلستان، دبیرخانه قرارگاه تئاتر آموزشی و تعاملی شهید آوینی.   
- آدرس درگاه گلستان: golestan.theater.ir
- آدرس جهت ثیت نام و کسب اطلاعات بیشتر: گرگان، تالار فخرالدین اسعد گرگانی، معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های تابعه استان. 
- آدرس درگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان: golestan.farhang.gov.ir
- بازبینی تمامی آثاری که اجرای عمومی داشته اند، جهت کارشناسی به انتخاب کارگردان می تواند از طریق فیلم و یا به صورت حضوری  انجام  شود. 
تبصره : آثار باید بدون قطع فیلمبرداری شده باشند.
- بازخوانی و کارشناسی نمایشنامه آثار متقاضی که هنوز اجرای عمومی نداشته اند، همزمان با شورای ارزشایی و نظارت، طی یک هفته از تاریخ تحویل متن در تاریخ مندرج در فراخوان انجام می پذیرد.
 

گاه‌ شمار برگزاری رویداد نمایش های صحنه ای : 
- آخرین مهلت تکمیل فرم درخواست شرکت در رویداد به صورت بازبینی حضوری یا ارسال فیلم جهت حمایت از اجرای عمومی آثار به دبیرخانه: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
- بازبینی آثار متقاضی شرکت در رویداد توسط هیئت کارشناسی: تا ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ 
- آخرین مهلت تکمیل فرم درخواست شرکت در رویداد و ارسال نمایشنامه جهت کارشناسی حمایت تولید اثر به دبیرخانه: ۷ مرداد ۱۴۰۳
- اعلام نمایشنامه های پذیرفته شده جهت حمایت از تولید: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
- زمان برگزاری رویداد: تا پایان آبان ماه ۱۴۰۳